Sida 1 av 1
Byte av ramlagertätning när man ändå ska byta koppling?
Postat: ons 01 nov 2006, 23:10
av Snowroller
Ja, det gäller en V70 -00 med 170hk motorn, som gått ca 14100mil. Kopplingen ska bytas på den. Inget oljeläckage vad jag kunde se. Då man läst alla skräckhistorier om hur dyrt det är att bara byta ramlagertätningen så kanske man ska byta den också när kopplingen ändå ska bytas? I förebyggande syfte alltså. Vad säger ni?
Postat: tor 02 nov 2006, 04:24
av ketto
ja, byt den!
Postat: tor 02 nov 2006, 04:58
av dinot5
Jupp...bara till att byta

Postat: fre 03 nov 2006, 17:12
av Fredrik Kindström
Som dom andra sagt, det är bara till att byta. 155kr är ingen dyr investering precis, och du har nästan hela jobbet gjort när koppling och låda redan är borta.
Postat: fre 03 nov 2006, 19:12
av Snowroller
Tack, då blir det byte av tätningen också. Anledningen till frågan var två olika besked från två olika verkstäder. Den ena sa att man bör byta den samtidigt med koppling, medans den andra sa att man inte brukar byta den med koppling och även om man sätter dit en ny tätning kan den lika gärna börja läcka om några år.
Det sistnämnda lät enligt mig lite underligt, men det känns säkrast att ändå byta tätningen också, även i förebyggande syfte. En ny tätning borde rimligvis hålla ett tag tycker man.
Postat: fre 03 nov 2006, 19:44
av jbl
Byt du den tätningen det skulle jag ha gjort.