Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#995341
Tjena grabbar har som sagt felkod P 1672 Power supply 5 Volts. Och motorlampa lyser och bilen är slö när lampan lyser.
Jag kan få bort lampan genom att lyfta minus kabeln på batteriet och bilen går bra i tio mil sen är det dags igen. Nu sist släckte min polare lampan med nån grunka och sin mobiltelefon. jag har gogglat på detta men blir inget klokare för det har dock fattat att vvt ventilen går på oljetryck.
Men jag har ju nått strul med felaktig signal/spänning vad jag fattat det som. Vad kan jag göra åt detta?.

Tänk nu på att det är en som typ bara rotat i gamla Amazoner o 140 bilar som frågar. :)

Bil S70 GLT 00A

motor B5244S 170 hk.

tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#995371
Jo jag har bla läst den där tråden men vart som sagt inte nått klokare för det.
Det snackas även om nån annan felkod i tråden på samma grej ?:-/ . Ska jag kolla el kablar o kontakt först eller ta bort vvt ventilen och göra rent
eller byta den kan man mäta upp den på nått sätt?.
Jag vet hur den ser ut o så under kåpan men pillrar inte för än jag vet nått om skiten.


tack för svaret .
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#995380
Tackar det där ska jag kolla på min det ska alltså pipa när man ohm mäter ventilen om det är rätt vad jag fattade.
Var ett bra klipp man fick ju se hur ventilen funka i övrigt med :D

Misstänker att min kommer o funka eftersom min motor lampa är släckt (just nu) o bilen går bra. Så jag tänkte ohm mäta när lampan lyser.
Sen kollar jag kablar o skit och det är väl lika bra och göra rent ventilen vid samma tillfälle när jag ändå hålls. Tror det sitter en packning jag
får skaffa först på volvo.

Vi får även se om hela biljäveln pajar när jag kladdat klart :lol:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#995979
Ja då har jag varigt på volvo och köpt packningen till vvt ventilen.
Har funderat på om det kan vara nått annat i andra änden på sladdarna som går till vvt regler ventilens solonoid
som gör så att felkod lagras och lampan tänds. lampan kommer nu fortare än vid de första tillfällena den tändes.
Oavsett om man släcker med dator eller lyfter minus på battrit.
Solonoiden är ju bara en spole som borde vara antingen hel eller paj.
En sak till var o testa felkod på en annan dator då stod det andra siffror men det handla om samma sak ?:-/ .
Ska lämna in bilen på verkstad i morron hos en kille jag känner så han får skruva o kolla. Killen på verkstaden har heller aldrig pillat på nån så här ventil är detta nått ovanligt fel.

Några kommentarer på mina små funderingar?.

Med vänlig hälsning GS.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av TobbeViktor
#996004
Tror du ska börja kolla kablage och kontakten.
Får du däremot den andra koden P1671, så är det nog dags för byte. Fick den koden, då solenoiden troligtvis inte hann med regleringen. Köpte en ny solenoid på volvo, vilket avhjälpte felet.
Däremot så får man skarva själv vid köp av nyare solenoider.
av rid54
#996034
Om felkoden har tillhörande text "Power supply 5 Volts", så kanske den inte pekar på själva ventilen (solenoiden), utan på nån drivspänning till den ventilen. Det kan vara "nåt elektriskt" fel i styrningen av ventilen, alltså i strömkällan som ska påverka ventilen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#996280
Ja om ström kommer fram är ju aldrig fel :lol:.
Well tack alla drabbade för åsikter och råd.
Senare i dag får vi se om det funkar eller ej. Eller kanske efter nån vecka har felet inte visat sig då borde det vara bra.
Ska köra och sedan låta kolla om bilen lagrat fler bekymmer koder.
Rapport kommer om utgången.

MVH gs.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]