Sida 1 av 2
Slö automat 850 glt -92
Postat: ons 01 nov 2006, 14:31
av zebmag
Mina föräldrar köpte nyligen en 850glt aut, och det första som slog mig då jag körde den första gången var hur pass slö den var. Slog på sportläget och provade kick-downen, känndes bara som det lät en massa och att den knappast gick framåt. De hade innan en Omega Caravan 2,5 V6 -95 med 175hk dvs 5hk mer men nog en hel del kilo mer med. Den var rena rama sportbilen jmf med 850'n. Är de så slöa med automaten? Eller är lådan slut? Nån som haft erfarenheter av samma bil?
Postat: ons 01 nov 2006, 15:07
av ketto
Kolla över tänddelar, luftfilter mm! Kolla oljan till v-lådan!
Postat: ons 01 nov 2006, 15:55
av zebmag
ketto skrev:Kolla över tänddelar, luftfilter mm! Kolla oljan till v-lådan!
Det är redan fixat, alla oljor (inkl aut-låde olja), filter och tänddelar servade.
Postat: ons 01 nov 2006, 15:56
av erikeriksson
Hej, har en 859 -92 med automat som är mycket klös i på alla varvtal och farter, måste vara något fel på den, kör dessutom aldrig med sportläget.
Postat: ons 01 nov 2006, 16:23
av zebmag
erikeriksson skrev:Hej, har en 859 -92 med automat som är mycket klös i på alla varvtal och farter, måste vara något fel på den, kör dessutom aldrig med sportläget.
Ok, denna känns bara som det låter en massa men att man inte kommer nån vart, den har gått 24 000 mil så det kanske är lådan som börjar bli sliten o slirar då..
Postat: tor 02 nov 2006, 07:18
av erikeriksson
Hej igen, automatlådan har ju "lock upp", tror jag det heter, på 3 av de 4 högre växlarna, kan den vara trasig?
Har för mig att att bilen ska göra 120 km/tim på högsta växeln.
Du kan ju kolla om lådan slirar genom att jämföra varvtal med hastighet. Hur ser oljan ut i lådan?
Kolla också att bilen rullar lätt, inga anliggande bromsar, går motorn på alla cylindrar osv.
Postat: tor 02 nov 2006, 07:24
av erikeriksson
Hej, glömde att skriva;
Ska göra 120 km/tim vid 3000 varv/min.
Postat: tor 02 nov 2006, 09:59
av zebmag
Tack! ska kolla upp det då jag kommer hem, det måste ju vara nåt som inte är helt ok iaf. Föresten 850 GLT -92, är det nån slags turbo på dem? Låter som nåt sådant..
Postat: tor 02 nov 2006, 12:21
av Ricaro
Ingen turbo på GLT modellen tyvärr.
Postat: tor 02 nov 2006, 13:30
av ketto
USA-modellen har de!