Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#1386577
Gå till en specialiserad AC-verkstad. Märkesverkstäder kan man inte ha på löpande räkning. De har rätt ofta ung och rätt oerfaren personal ( de erfarna startar ju ofta eget). Oberoende verkstäder är mer vana vid att hantera sådana här "öppna" situationer med felsökning, det är min erfarenhet. De kan t.o.m offra någon halvtimme gratis för att se om de har felet inom sikthåll.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1386618
Erik Å skrev:Nåväl, det finns firmor på nätet som säljer R134a-ersättning. Dvs kolväten, inte freon. Den påstås fungera lika bra.
Är det någon här som har provat? Och vad händer när kolväten blandas med den "äkta" R134 som finns kvar?
Jag antar att det värsta som kan hända är att kompressorn ger upp, det kommer den förmodligen att göra så småningom i vilket fall.
En annan firma jag ringde till sa faktiskt något om "ersättning till R134", är det så att även AC-företagen har börjat ladda med kolvätevarianten?

Jag har själv inte provat, men läst rätt mycket ris och ros om dessa ersättningar. Överlag verkar det fungera som det ska, nackdelarna är bl.a. att det är mer eller mindre gasol med tillsatser i dom. Många förståsigpå'are påstår att det därför är en dödsfälla att ha i en bil, vilket så klart kan diskueras....
Något som däremot inte är direkt diskuterbart är att dessa blandningar, om du åker till en riktig AC-firma efter du fyllt detta, förstör deras maskiner.. Så man kan väl säga att om/när du fyllt din ac med denna blandning kan du aldrig åka till en AC-firma för fyllning/läcksökning/osv igen.

Men rent funktionsmässigt verkar det inte vara några problem. Kompressorn kommer inte ta någon extra skada av det, så länge det finns olja i systemet(dom flesta som säljer ersättningsgasen säljer även extra olja som man kan spruta i).
Men det gäller ju bara om man läser om dom som faktiskt provat ersättningarna. Förståsigpå'arna menar ju givetvis att bilen kommer explodera som i en Hollywood-film så fort du petar på den ;)
av MickeM
#1386629
Lucif3r skrev:Förståsigpå'arna menar ju givetvis att bilen kommer explodera som i en Hollywood-film så fort du petar på den ;)
....Men nämner aldrig den helt oskyddade och ur säkerhetshänseende iilla placerade plastbehållare med hög alkoholhaltiga vätska som startar de flesta bilbränder vid kollisioner.
(Spolarvätska)

Men gasolinblandning i AC'n är "livsfarligt"

Att hantera R134a kräver certifieringar och en massa diplom av "miljöskäl" enl branschen.
Men, man kan använda R134a som kylspray eller drivgas och spraya helt ut i luften som lekman utan några krav alls.

Bara om det kommer från fordon eller värmepump och liknande.

Luktar allt ovan lobbying?
Jajamen!
av LOB
#1386659
Lucif3r skrev: tis 23 jun 2020, 08:06
Erik Å skrev:Nåväl, det finns firmor på nätet som säljer R134a-ersättning. Dvs kolväten, inte freon. Den påstås fungera lika bra.
Är det någon här som har provat? Och vad händer när kolväten blandas med den "äkta" R134 som finns kvar?
Jag antar att det värsta som kan hända är att kompressorn ger upp, det kommer den förmodligen att göra så småningom i vilket fall.
En annan firma jag ringde till sa faktiskt något om "ersättning till R134", är det så att även AC-företagen har börjat ladda med kolvätevarianten?

Jag har själv inte provat, men läst rätt mycket ris och ros om dessa ersättningar. Överlag verkar det fungera som det ska, nackdelarna är bl.a. att det är mer eller mindre gasol med tillsatser i dom. Många förståsigpå'are påstår att det därför är en dödsfälla att ha i en bil, vilket så klart kan diskueras....
Något som däremot inte är direkt diskuterbart är att dessa blandningar, om du åker till en riktig AC-firma efter du fyllt detta, förstör deras maskiner.. Så man kan väl säga att om/när du fyllt din ac med denna blandning kan du aldrig åka till en AC-firma för fyllning/läcksökning/osv igen.

Men rent funktionsmässigt verkar det inte vara några problem. Kompressorn kommer inte ta någon extra skada av det, så länge det finns olja i systemet(dom flesta som säljer ersättningsgasen säljer även extra olja som man kan spruta i).
Men det gäller ju bara om man läser om dom som faktiskt provat ersättningarna. Förståsigpå'arna menar ju givetvis att bilen kommer explodera som i en Hollywood-film så fort du petar på den ;)
Att propan/butan-blandningen (Envirosafe mfl) skulle förstöra deras maskiner låter kanske något överdrivet och något AC-tekniker säger för att hindra "gör det själavare". Men när profsen fyller en AC så tömmer de först all kylgas och antagligen måste den tömda gasen (+ ny gas) fyllas på i bilen igen och då är det så¨klart olämpligt att det är två olika gaser i systemet. Men om man bara har propan/butan -blandningen i sin bil så kan man väl tömma hela systemet innan man åker till en AC-tekniker. Propan/butan är varken skadligt för ozonlagret eller klimatet. Enligt försäljarna av ersätningsgasen, Envirosafe mfl så arbetar AC-systemet fyllt med propan/ butan med ett lägre tryck så att livlängden skal öka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1386738
Jag har fyllt flera bilar med gas från www.envirosafe.se. Både med olja (min egen 745-a, kondensorn gick läck) och utan. Om du inte ser något läckage från AC-systemet (hela motorrummet på min blev grönt av olja) så ska du inte fylla på olja, utan bara gas. Jag köpte en "startsats" därifrån och sedan några burkar. Senaste åren har jag fyllt med Biltemas Campinggas, den har ungefär samma "uppbyggnad" men till 1/4-del av priset. Dock passar inte Biltemas tuber i Evirosafes "påfyllare" utan jag har gjort en "adapter" att ha emellan
av Erik Å
#1386765
Tack för all info. Nu blev jag lite tveksam till propan/butanblandningen. Jag fick med en propanbaserad frånluftsvärmepump när jag köpte huset. Den hade ganska miserabel COP på ca 2.0 medan "riktiga" värmepumpar med freonbaserat kylmedia brukar ligga en bra bit över 5..
Men å andra sida, om nu AC-firmorna inte längre får fylla med R134a utan använder någon slags kolvätemix även de så borde det väl inte vara någon större skillnad att fylla på själv?
Nu kör man ju inte AC:n så många dagar per år i svenskt klimat så skillnaden i COP kanske inte gör någon märkbar skillnad på bränsleförbrukningen? Jag kan tänka mig att kyleffekten minskar men den bör väl räcka till ändå när man inte bor i Arizona? :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1386848
Jag kör AC-n året runt, det är den byggd för. Nu i dessa varma dagar är det viktigt att fläkten som kyler kondensorn verkligen fungerar som den ska, annars förlorar du effekt på kylan. Ganska mycket effekt. Jag har en elfläkt (original) som jag numera sätter på och av manuellt. Har ju fläktblad till kylaren, nyare bilar har ju bara elfläkt, men den måste fungera på kondensorns värme, inte bara på motorns.
Förresten kan du nog inte stänga av AC-n helt, så fort du sätter reglaget på Defroster går AC-n igång
av MickeM
#1386951
Korrekt.
AC ska ALLTID vara på. Då motionerar den sig tillräckligt, även vid kall väderlek.
Dom droppar soppa man sparar med AC av, förlorar man ekonomiskt med råge på AC reparationer.
Förloraren är både plånboken och miljön, när mediat ska ersättas.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]