Sida 1 av 2

Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 01 aug 2015, 18:46
av Halldor
Hej! Är ny här.
Jag har en v850 GLT 96. Bytte bilbatteri som tog mer en 15 sek och efter det så tjuter larmet när jag öppnar dörren, jag låser upp med nyckel, har ingen dosa. Jag har försökt med att vrida nyckel 5 ggr efter att larmet tystnat. Jag har plockat bort säkringen till larmet för att kunna köra. Bilen har Immobilizer som fungerar trots att larmet är bortkopplat. Volvo stöldlarm, enligt instruktionsboken har det nog funnits dosor men jag fick inga när jag köpte bilen för några år sedan. Någon som har koll hur man gör?
//mvh Halldor

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 01 aug 2015, 19:27
av Lucif3r
Är larmet utlöst så måste det för det första programeras om/låsas upp innan det blir att funka igen. Detta är något jag inte tror man kan göra själv, utan det är volvo som gäller då(den utrustning som krävs är inget vem som helst har direkt..).

Det du kan göra är att skaffa det röda(?) byglingsreläet som ersätter larmreläet 210-211. Eftersom du inte har några fjärrisar så är ju larmet värdelöst för dig iaf så...
Går även att bygla själv, men det är pillrigt och inte direkt seriöst...

Immon är ett "självstående" system som inte har något med något larm att göra. Det har alla 85x70 96- som standard, gick inte ens välja bort så vitt jag vet.
Fast... Hur vet du att immon fungerar, förutom att bilen startar? Många är ju inte ens medvetna om att deras bil ens har immo... Det kan inte vara så att du har den gamla typen av immo med en svart pinne som du måste sticka in i ett hål? Spelar iofs ingen som helst roll, mest jag som är nyfiken :)

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 01 aug 2015, 23:09
av Hilmer
Lucif3r skrev: Immon är ett "självstående" system som inte har något med något larm att göra. Det har alla 85x70 96- som standard, gick inte ens välja bort så vitt jag vet.
Min -96a har ingen immo och den har första registrering 1996-04-17, så immon bör kommit under året nån gång.

Har larmet utlösts så måste det nollas, förslagsvis hos Volvo som bör ha kvar den "blå dosan" där man kopplar in relät.
Vet att det finns lite olika förslag på hur man lyckats nolla larmet själv, men jag vet inte hur effektiva dessa är, har för mig att man på nåt vis skulle lirka med säkringen men kommer tyvärr inte ihåg. Det går säkert att googla sig fram till detta.

Ett sk baslarm skulle kunna vara ett alternativ, man har kvar funktionen med larm men man mister fjärrmanövreringen.
Det är ett rött dubbelrelä märkt 210/211 och bör inte vara vare sig speciellt dyrt eller svårt att få tag på.

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: tor 06 aug 2015, 15:17
av Halldor
Ja då var det fixat!
Jag köpte fjärrkontroll på skroten, 290 kr inkl. porto. Jag tänkte att jag måste testa om det fungerar och det gjorde det.
jag satte i säkringen, stängde huv, satta mig i bilen, stängde dörren, tänkte för mig själv " hoppas, hoppas, hoppas", vred på tändningen, 1 ggn, larmet gick, 2, 3, 4 ,5 lämnade den påslagen.... inget hände F** . :evil: :evil:
Testa igen, drog ur säkringen och satte dit den igen, stängde huv, satta mig i bilen, stängde dörren, tänkte för mig själv " hoppas, hoppas, hoppas" aktiverade immon denna gång, vred tändningen 1 ggn,( inget larm som utlöste) 2, 3, 4 ,5 lämnade den påslagen ... tryckte på den stora knappen, dioden på instrumentet lös med fast sken :-O) DET funkade.... :twisted: skönt med larm och centrallås .

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: tor 06 aug 2015, 15:22
av Halldor
Lucif3r skrev:
Immon är ett "självstående" system som inte har något med något larm att göra. Det har alla 85x70 96- som standard, gick inte ens välja bort så vitt jag vet.
Fast... Hur vet du att immon fungerar, förutom att bilen startar? Många är ju inte ens medvetna om att deras bil ens har immo... Det kan inte vara så att du har den gamla typen av immo med en svart pinne som du måste sticka in i ett hål? Spelar iofs ingen som helst roll, mest jag som är nyfiken :)

Ja jag har en pinne och den spärrar starten, tror jag det stod, men larmet spärrar 3 funktioner.

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: fre 07 aug 2015, 01:47
av Lucif3r
Bra att det löste sig då, tycker dock det var dyrt för en begagnad fjärris. En NY carguard fjärris ligger ju på runt 400. :roll:

Gissningsvis lyckades du nollställa larmet när du satt i och drog ur säkringen, har läst om några till som lyckats med det... Annars skulle du inte ha kunna programera in fjärrisen.

Kom ihåg att använda nyckeln i dörrarna lite då och då nu bara, så dom inte kärvar igen tills den dagen du får slut på batteri i fjärrisen :p (tänk på att inte låsa upp bilen med nyckel om du låst med fjärrisen bara! för då går larmet).

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 08 aug 2015, 18:43
av Halldor
En ny fjärr på volvo kostar 850 kroch då var det inte samma typ som det och då hade jag varit tvungen att byta räle = pris strax under 2000, så jag är nöjd. Ja jag kommer att använda nyckel emellanåt samt att smörja lås.

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 08 aug 2015, 19:28
av Hilmer
Det är för att dom plockar fram delar till fjärrstyrt c-lås istället för fjärr till larmet, och då måste man ju även ha styrningen till detta. Även jag fick fel trots att jag var väldigt noga med att tala om vilket system jag använde.
En ny fjärr kostade på volvo 595:- sist jag köpte en, förvisso nåt år sen nu.

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: lör 08 aug 2015, 21:05
av DayDreamer
Dom ville ha 3000 eller mer för en helt ny nyckel och fjärrdosa till min bil :( jag som bara har en nyckel till bilen är lite rädd att jag ska tappa bort den och då står man där jaha vad gör man nu då.

Re: Bilbatteri byte / Larm

Postat: sön 09 aug 2015, 04:06
av Halldor
Jag fick dessa priser i måndags 3 aug 15 och den dosa som passade till min hade utgått ur sortimentet. ja det är hudlösa priser :roll: