Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#992326
Bilen är utrustad med ECC, om kompressorn till AC:n då funkar är en annan femma... :roll: Var och snurrade på fläkten för hand och den snurrade då bra utan att det var något som kärvande eller liknande. Tänkte plocka lös fläkten och se om den snurrar bra bara jag kopplar den direkt på batteriet.
Användarvisningsbild
av stenudden
#992419
Det kommer ett tickande ljud från ECC-givaren på förarsidan. Kan denna möjligtvis vara trasig och göra att fläkten spökar? Läste någonstans att givare bara används när ECC är i auto, så borde ju inte orsaka något när jag styr fläkten manuellt.
#992453
Låter inte så bra om den tickar det är en liten fläkt där som ska snurra du ser den om du lyser in med en ficklampa eller något liknande. Tror att den är aktiv hela tiden eftersom du har typ ställt in 22 grader säger vi i kupén då ska den försöka att hålla det även om fläkten är inställd på manuell högfart eller lågfart. Men på auto så är ju även kupéfläkten med och ändrar hastighet. Men skulle den lilla fläkten till givaren sluta att fungera så skulle det antagligen bli väldigt varmt eller kallt i kupén beroende på hur du har tempvredena inställda på samt hur varmt/kalt det är ute. Hoppas du förstod hur jag menar :)

Oftast är det inte givaren som är trasig utan det brukar bara vara att dammsuga den eller att den lilla fläkten har lagt av där bakom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#992554
Nja, fungerar inte den lilla fläkten använder sig ECC'n av förinställda värden som de flesta andra saker.
Så värme och så brukar fungera ok, men då som en vanlig fläktpanel som i äldre bilar typ 2/7/900-serien utan ECC. Man kan föreställa sig att istället för uhm.. "18-30C"(?)-inställning på vredet så är det "min-max"-inställning istället.
Användarvisningsbild
av stenudden
#992566
Uppdatering:
Har fått igång fläkten och den funkar nu som den ska, förutom att fläkten står still på auto. Har kollat felkoder och får fram kod 4-1-4 (kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad)

Problemet verkar bara ha varit att kontakterna på motorn var satt igen, tog ur den och blåste ur den med tryckluft och fick ur en massa smålöv och dylikt. Går som en klocka nu! :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#992568
aspireringsfläkten är den där lilla fläkten vi pratade om tidigare.
Nu är jag inte helt hemma på tidiga 850, men jag vill minnas att den sitter ungefär uppe vid kurvhandtaget på 850...
Det är som sagt vanligt att denna blir full i damm och skit. Var dock försiktig när du blåser rent den, då den är fruktansvärt skör.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1223113
Hej!

Väcker denna tråd igen! Med ett lite nyare problem men samma symptom!

Sen sist (två års sedan :roll: ) har jag bytt kupéfläkt, ECC-Panel och effektsteg. Imma och is nu på vintern är fortfarande ett vanligt problem på insidan av bilen. Jag tror detta beror på att förångaren som sitter precis efter fläkten är så pass igensatt med löv och skit att det samlas mycket fukt där. Det är även ganska dåligt blås ur utblåsen.

Jag tänkte bara om någon har någon bra idé/tips om hur jag skulle gå tillväga för att rengöra denna.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1223166
Bort med handskfacket och panelen under. Skruva bort fläkten. Sen kommer man väl åt? 13år sedan som ja lossade en liknande fläkt.
Recirkulationsspjället öppnar som det ska?
#1223504
Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
#1224283
DayDreamer skrev:Verkar som att imma är ett vanligt problem med dessa bilar :???: min immar igen totalt så fort det börjar att regna ute. Har ingen aning om vad det kan vara, däremot så har jag upptäckt att kupéfläkten går ner väldigt i varv om jag kör i vattenpölar :???: :lol:

Har hört att det är bättre drag i kupéfläktar från 850, vet dock inte om det stämmer :???:
Provat att rengöra rutorna på insidan så att det inte är massa fett på dem?

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]