Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#992147
Hej!
Har relativt nyligt köpt en Volvo 850 GLE -93 och märkte ikväll när jag for ut på en tur i regnet att imman inte vill försvinna. Klev in med lite blöta kläder och imman började bara byggas på framruta och sidorutor. Har tidigare anmärkt på att fläkten varit ganska tyst och luftflödet varit ganska lågt i utblåsen. I alla fall i jämförelse mot mina gamla bilar( 240 och 740). Inget problem med att få upp värme eller så.

Tips?
Användarvisningsbild
av Nexus
#992149
Kolla så inte värmepaketet läcker... då immar det som f*n. Det ska blåsa så det hörs och känns. Kanske stopp i kupefilter om någon monterat sådant?
Användarvisningsbild
av stenudden
#992150
Nexus skrev:Kolla så inte värmepaketet läcker... då immar det som f*n. Det ska blåsa så det hörs och känns. Kanske stopp i kupefilter om någon monterat sådant?
99% säker att det inte är värmepaketet, ska kolla kupefiltret!
av CarlAdam
#992181
Eller så är dräneringen igensatt. Ta bort plastkåpen på innerskärmen på passagerarsidan så ser du att det sitter en eller två dräneringsslangar som är fyllda med skräp.
av Rådlös
#992208
Sedan beror det på inställningarna också. Om man bara cirkulerar kupéluften så blir det imma. Oavsett om den är uppvärmd. Prova att värma upp uteluften och blåsa på. Och naturligtvis, kolla upp så att fläkten fungerar som den skall. I det sammanhanget kollar du samtidigt värmepaket och dränering som har nämnts här. Mät hur mycket ström (Ampere) fläkten drar på max blås. Jämför det med en hel originalfläkt. Dessvärre vet inte jag vad den skall dra, men det finns andra här som vet det. Ett tips, hur mycket är säkringen på? Du kan i alla fall få en teoretisk uppskattning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#992219
Har haft samma problem immade igen som bara den på vårkanten när snön smälte det jag har gjort är byte av kupéfiltret var så gott som tät och alldeles fuktigt, sen så har jag fixt Ac:n och så hade jag även tätt i ett av dränerings hålen på vänster sida precis där torkaren sitter. Efter det så har det inte varit någon mer imma i kupén när det regnar för mig :)
Användarvisningsbild
av stenudden
#992230
Uppdatering:
Var ut och lyfte på plasten där kupefiltret sitter men min bil verkar inte vara utrustad med ett. Passade däremot på att tömma dreneringsslangen som går ner bakom motorn och all skit som låg under plasten.

Nu när jag suttit och lekt med fläkten ett tag (praktiskt nog så regnade det nu också) så märker jag att fläkten inte alltid vill gå, man får som lura igång den genom att slå av och på auto eller vrida av och på tändningen. Då går den ibland igång bra och ibland bara någon sekund. Har alltså en bil som inte går att köra i regnet, lyckat med denna sommar :shock: :cry:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#992239
Borde det inte vara ett kupéfilter på din bil eftersom att du verkar ha klimatanläggning. Det med fläkten skulle kunna vara att den börjar bli sliten i motorn kanske inte långt kvar innan den havererar helt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#992303
Min ECC-utrustade V70 har inget filter heller. 855an kollade jag aldrig i dock(den hade också ecc)...

Men drar man på fläkten på full manuell fart så ska det låta som en halv storm inne i bilen. Gör det inte det så är det något som inte är rätt. Kärvande fläkt, slut fläktmotstånd, täppt lufttillförsel, själva panelen, taskiga kablar osv osv.

En bra början är ju att läsa ut felkoderna.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]