Volvo 855 T5 -94 - Oljeläckage?
Postat: sön 19 jul 2015, 13:36
Hej på er,
Hittat några oroväckande blöta oljepunkter i bilen som jag tänkte vara så snäll och dela med mig av för allas njutning :roll:
Nej men.. behöver lite tips och råd! Bilen - Volvo 855 T5 -94.
Ganska tydligen syns det på denna oljeslang som enligt Vida, jag inte vet vart den går.. Jag hittar en bild om just oljekylardelen för radiatorn, men det står inget om vart de slangarna går, bara i vilken anslutning som oljan kommer in (nere, bilden under) och vilken anslutning som oljan går ut (övre, dvs dessa två bilder ovan).
Det känns ju som att båda slangarna har börjat släppa runt infästningen mellan gummi och metall?
Här är den nedre oljekylarslangen som kommer från motorn förmodar jag.. Det som visas på bilden är precis in mot kylaren.
Hittade olja bak på motorn också som stänkt ut över damaskern till drivningen för höger framhjul. Har ingen bild på det men, vi hittade även olja på vänster sida om motorn ungefär på samma ställa fast lite mer uppåt. Ska se om jag hittar någon bild för detta! Hittat nedan!
Här torkar vi av med jämna mellanrum och ändå kommer det mer olja. Det är absolut inte slut på olja i motorn, det håller sig inom övre och nedre markering.
Ni kommer säkert föreslå vevhusventilation bland annat och det kan jag redan nu säga att.. Ingen aning! Jag tror inte förra ägaren gjort det och dessförinnan har vi ingen koll på vad de gjort med bilen. Ska försöka tolka den "fina" serviceboken, en liten mesig anteckningsbok.. Men som sagt, kan utgå från att det inte är gjort.. Vad för skada kan en tilltäppt vevhusventilation göra?
Sen.. jag skulle jättegärna ställa mig och rengöra bland annat vevhusventilationen och rengöra motorutrymmet från olja, men jag har verkligen ingenstans att göra detta på, jag vill verkligen.. Men det känns hopplöst! Känner ingen som har garage/verkstad och jag tror inte det finns någon i närheten av där jag bor heller..
Närmsta "vi" har är i Linköping, en vän till damens pappa som jobbar som mek. Han har varit på bilen lite tidigare och kan säkert byta oljeslangar och rengöra vevhusventilationen.. Men.. Det är i Linköping.. Klarar bilen sig dit?
Om vi säger såhär.. olja runt oljelocket har varit ett par månader, olja baki på höger sida i färdriktningen (bild ovan) har jag för mig varit åtminstone sen innan förra sommaren då vi tog över bilen.. Slangarna till oljekylningen har varit blöta ett par månader nu.. Så
Vad mer skulle kunna vara fel? Oljeslangarna borde man ju kunna byta så "löser" det sig.. Är det några packningar som är paj i motorn?
I övrigt låter motorn så bra som den ska göra tror jag, bilen går riktigt bra i övrigt.. Turbon verkar fungera..
Har ni några tips, idéer, förslag, råd, information..?
Varken jag eller damen är någon bilmeck, men vi älskar vår bil och lägger gärna pengar på den när vi har, men det är inte gott om det när jag är arbetslös sen varsling i December och damen som blev varslad i februari, hon har visserligen nytt jobb på 80% men ingen jättelön där..
Vill ju göra så mycket med bilen, men har inte råd att låta någon annan/verkstad göra det.. Vill ju göra mycket själv, men funkar ju inte på gatan förstås
*********
Har lånat, dock utan att ha frågat, följande bild från följande tråd och bara ringat in vart vi sett oljan på vår motor på ett ungefär.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277718
Tack Perkaan, även om du inte vet om det! För övrigt riktigt fin renovering han gjort!
Hittat några oroväckande blöta oljepunkter i bilen som jag tänkte vara så snäll och dela med mig av för allas njutning :roll:
Nej men.. behöver lite tips och råd! Bilen - Volvo 855 T5 -94.
Ganska tydligen syns det på denna oljeslang som enligt Vida, jag inte vet vart den går.. Jag hittar en bild om just oljekylardelen för radiatorn, men det står inget om vart de slangarna går, bara i vilken anslutning som oljan kommer in (nere, bilden under) och vilken anslutning som oljan går ut (övre, dvs dessa två bilder ovan).
Det känns ju som att båda slangarna har börjat släppa runt infästningen mellan gummi och metall?
Här är den nedre oljekylarslangen som kommer från motorn förmodar jag.. Det som visas på bilden är precis in mot kylaren.
Hittade olja bak på motorn också som stänkt ut över damaskern till drivningen för höger framhjul. Har ingen bild på det men, vi hittade även olja på vänster sida om motorn ungefär på samma ställa fast lite mer uppåt. Ska se om jag hittar någon bild för detta! Hittat nedan!
Här torkar vi av med jämna mellanrum och ändå kommer det mer olja. Det är absolut inte slut på olja i motorn, det håller sig inom övre och nedre markering.
Ni kommer säkert föreslå vevhusventilation bland annat och det kan jag redan nu säga att.. Ingen aning! Jag tror inte förra ägaren gjort det och dessförinnan har vi ingen koll på vad de gjort med bilen. Ska försöka tolka den "fina" serviceboken, en liten mesig anteckningsbok.. Men som sagt, kan utgå från att det inte är gjort.. Vad för skada kan en tilltäppt vevhusventilation göra?
Sen.. jag skulle jättegärna ställa mig och rengöra bland annat vevhusventilationen och rengöra motorutrymmet från olja, men jag har verkligen ingenstans att göra detta på, jag vill verkligen.. Men det känns hopplöst! Känner ingen som har garage/verkstad och jag tror inte det finns någon i närheten av där jag bor heller..
Närmsta "vi" har är i Linköping, en vän till damens pappa som jobbar som mek. Han har varit på bilen lite tidigare och kan säkert byta oljeslangar och rengöra vevhusventilationen.. Men.. Det är i Linköping.. Klarar bilen sig dit?
Om vi säger såhär.. olja runt oljelocket har varit ett par månader, olja baki på höger sida i färdriktningen (bild ovan) har jag för mig varit åtminstone sen innan förra sommaren då vi tog över bilen.. Slangarna till oljekylningen har varit blöta ett par månader nu.. Så
Vad mer skulle kunna vara fel? Oljeslangarna borde man ju kunna byta så "löser" det sig.. Är det några packningar som är paj i motorn?
I övrigt låter motorn så bra som den ska göra tror jag, bilen går riktigt bra i övrigt.. Turbon verkar fungera..
Har ni några tips, idéer, förslag, råd, information..?
Varken jag eller damen är någon bilmeck, men vi älskar vår bil och lägger gärna pengar på den när vi har, men det är inte gott om det när jag är arbetslös sen varsling i December och damen som blev varslad i februari, hon har visserligen nytt jobb på 80% men ingen jättelön där..
Vill ju göra så mycket med bilen, men har inte råd att låta någon annan/verkstad göra det.. Vill ju göra mycket själv, men funkar ju inte på gatan förstås

*********
Har lånat, dock utan att ha frågat, följande bild från följande tråd och bara ringat in vart vi sett oljan på vår motor på ett ungefär.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277718
Tack Perkaan, även om du inte vet om det! För övrigt riktigt fin renovering han gjort!