Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag glömde innerbelysningen på så jag fick lära mig den hårda vägen, här är två möjliga sätt för de som låst med larmbrickan.

1a. Ta bort blinkersen på förarsidan enligt http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 ... 70_095.htm
1b. Ta en fönsterhake och dra i spaken enl denna video för att öppna huven

1c. Ladda batteriet.

2a. Ladda batteriet underifrån, lägg plus på generatorns +kabel och jord i motor, chassie etc. Går säkert bra att koppla ett färskt batteri på samma sätt.

Viktigt att tänka på är att smartladdare inte laddar batterier som är helt slut, kräver att man seriekopplar något annat batteri mot det som är dött för att det döda ska ta emot laddning i början. Efter ett tag kan man ta bort det färska.

Lycka till. Alternativt 1 är enl mig det enklaste.
Det skitsnackas en hel del från ditt tangentbord då inte någon av mina två Ctek ville ge laddning fören jag seriekopplade ett annat batteri som hade lite kräm i sig. Fakta baserat på erfarenhet från min sida, du kanske har någon annan laddare.
Fast smarta laddade behöver väl en viss volt från batteriet för att starta laddningen. I allafall min är inaktiv innan jag satt den på ett batteri.. Man kan inte leka MacGyver och slå ihop metallen för att skapa gnistor.. Eh.. ;)
joel80 skrev:Fast smarta laddade behöver väl en viss volt från batteriet för att starta laddningen. I allafall min är inaktiv innan jag satt den på ett batteri.. Man kan inte leka MacGyver och slå ihop metallen för att skapa gnistor.. Eh.. ;)
Jo, dom brukar behöva sisådär 4-5V för att starta, men ett bilbatteri med så låg spänning är ju ändå bara att kasta så..

edit: och jag har en dryga 10år gammal ctek, den laddade mitt gamla kassa batteri hur fint som helst trots att det var tämligen stendött med en vilospänning på strax under 5V. Och ja, det batteriet är kaserat sedan länge, med laddaren fixa iaf upp det så jag kunde åka och köpa ett nytt :wink:
Annars kan man ju låsa upp bilen med nyckeln och sen använda startkablar på batteriet. Så har jag gjort trots att min S70 GLT -99 varit låst med larmbrickan (fjärrkontrollen). Men Du kanske har ett mer sofistikerat larmsystem. Vad har Du för bil- och årsmodell?... . Dagge
Jag hamnade i den sitsen frekvent då jag hade en -99 V70 då jag ofta använde dimljusen som drl och nästan alltid glömde att slå av dem när jag parkerade. Men det är ju bara att låsa upp bilen med nyckeln, öppna huven och be någon snäll förbipasserande låna ut lite ström. Man får ju leva med att det första som händer är att larmet går igång men hellre det än att promenera hem.

/John
CarlAdam skrev:Jag har en classic, sista årsmodellen. Jag har varken kolv i bakluckan eller i förardörren.
Har man kolv så verkar det inte alltid gå att låsa upp med nyckel om man låst med dosan, vad jag läst här på forumet iaf.
Då måste någon bytt till ett dörrhandtag utan låskolv för normalt sett så sitter det lås i förardörren.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]