Sida 1 av 1

startproblem volvo 850

Postat: mån 13 jul 2015, 22:06
av thorsens
hej! volvon startade inte efter en kort åktur idag. kollade stift och allting men nej startmotorn gick bara runt och slukade ström. som sista koll så kollade jag oljan som var nästan på minimum nivån. fyllde på olja nästan till max. döm om min förvåning så startade bilen direkt när jag vred om nyckeln. kan det vara så enkelt att låg oljenivå gör att bilen inte startar? motorn är 2,5 144hk. vill gärna höra om någon annan haft samma problem och kom fram till samma lösning. oljelampan på instrumentbrädan lyste ej och varnade inte för någon låg oljenivå.så mysko. classe

Re: startproblem volvo 850

Postat: mån 13 jul 2015, 22:46
av Lucif3r
Möjligt att din korta åktur var för kort och du tappade kompet.. Känt problem på dessa.

Re: startproblem volvo 850

Postat: tis 12 jan 2016, 17:14
av macke85
Har åkt på det tydligen kända problemet med 850. Vid start stannade motorn igen direkt,och sen vart det symaskin d.v.s nötte och den tände till ibland men så gav batteriet upp.Har nu skaffat nytt och bytt fördelarlock och rotor på samma gång. Nu undrar jag om det där med att ta ur stiften och hälla i lite olja som en del säger? Och ska man ha gasen i golvet eller låta bli den helt?? Mycket tacksam för svar om detta !!!

Re: startproblem volvo 850

Postat: tis 12 jan 2016, 18:23
av Lucif3r
Koppla ur spridarna, i med lite olja, låt startmotorn jobba tills du hör att kompet kommer tillbaka, koppla i spridarna, starta, låt bilen gå eller kör tills motorn blir genom varm.

Re: startproblem volvo 850

Postat: ons 13 jan 2016, 01:21
av macke85
Ok! Alltså är det olja som gäller då? Hur kopplar jag enklast ur spridarna då? Och om jag inte gör det,vad händer då? sätts dom igen eller???

Re: startproblem volvo 850

Postat: ons 13 jan 2016, 01:23
av macke85
Och ska man röra gaspedalen eller?

Re: startproblem volvo 850

Postat: ons 13 jan 2016, 18:34
av MickeM
Hej.

Hur kort tur talar vi om?
Under tre minuter i kyla, så ligger man risigt till för ny start.
Gäller alla bilar.

Kör alltid minst 10 min, så ligger man på säkra sidan.


Om nu bilen startat så ska du inte göra någonting.
Låt bli att kortköra bara.
Återkommer problemet trots löngre klrningar, så har du ett annat problem.

Du har ingen varning för oljenivå.
Bara för oljetryck, och det finns trots att du är en bra bit under min, men det ska vara rätt nivå.
Låg nivå påverkar inte start av motor.

Föklaring till olja i cylindern:
Olja i cylindern är ett sätt att återfå kompen om man fått det symptomet som Luci3fer talar om.
Förr, med Volvo 940 och äldre modeller sa man "nersurad", och en tändstiftrengöring senare så kunde den starta.
Även choke av, och gasen i botten, vid startförsök kunde hjälpa då.
Inte på 850 och senare modeller. Även andra bilmärken.

Numera surar dom ner stiften, OCH tvättar bort den tunna oljefilmen som hjälper till att täta mellan kolv och cylinder.
Då försvinner kompressionen så pass att den inte startar med nya stift ens.
Det hörs också på startmotorns sätt att dra runt motorn.
Det går för lätt, och inte stötvis motstånd som vanligt.
Då måste man tillsätta olja i cylindrarna för att återfå kompen.
Jag har inte brytt mig i att koppla ur spridarna, utan kört runt starten med olja i cyl i ca 1,5 -2sek, sedan återskruvat rengjorda tändstift, och dom har hostat igång.
Bara en cl olja eller så varje cyl, (och kör runt motorn lite utan tändstift).

Det finns säkert fler sätt att lösa detta.

Micke.