Sida 1 av 2

[PROBLEM LÖST] -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: fre 03 jul 2015, 10:45
av Hellhoff
Goddag,

Vet att många tänker "antennringen" nu, och kanske är det så. Lång historia kort - felsymptom är att bilen startar, men dör igen efter 1-2 sekunder. Jag bytte tändspole till en helt ny jag hade liggande och felet var löst - trodde jag. Lät bilen stå och gå i 5 minuter, den la av och återgick till tidigare problem(1-2 sekunders liv).

Om det hade varit fel på antennringen så hade det varit omöjligt att bilen gick i 5 minuter för att sedan dö, korrekt?

______________________________


Den långa historien:

Bilens motor skar ihop 2010, den stod ute i några månader och sedan i garage i 4 år, tills jag gjorde slag i saken och plockade i en likadan motor från en 850 för mindre än ett år sedan. Jag gjorde en lättare renovering enligt följande: Nya tätningar till grenrör, insug, kylkanaler och spridare. Bytte topp. Jag återanvände spridarna. Nya tändstift, tändkablar. Osäker på om jag bytte fördelarlock och rotor, om jag inte gjorde det var det för att skicket var oklanderligt. Nytt urtrampningslager, behållare till vevhusventilation, startmotor, generator, kamrem, multirib, vattenpump.

Detta har lett till att bilen gick otroligt fint enda fram till nu. Rapp i starten, jämn i gången - INGA tecken på fel fram tills den plötsligt dog.

Har av den anledningen utelämnat vissa saker ur mitt felsök, men lurar nu på om jag ska ge mig på bränslefilter och bränslepump. Man hör att pumpen bygger upp ett tryck när man vrider på nyckeln, men kanske är trycket för lågt eller filtrer igensatt? Vad är en smart diagnostik i denna situation?

Någon som hade liknande problem som mig fick detta ordnat på verkstad, vad kan det vara för givare de menar?

"Byte av defekt givare till bränslenivå avser vänster sida
Byte av defekt kabelgenomföring vid nivågivare"

Tack på förhand!

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: fre 03 jul 2015, 12:01
av Lucif3r
Dör efter 1-2 sekunder är ju typiskt immobilizer problem. Kan vara antennringen, kan vara något annat. Du kan ju börja med att ta bort kontakten från antennringen och göra rent, utifall den har korriderat eller liknande.
Immon kan därimot inte orsaka att bilen dör efter 5min. Dom där 1-2sek som bilen går vid immo-problem är enbart pga. det tryck pumpen byggde upp när du slog på tändningen, och efter 1-2sek är det trycket borta och bilen dör.

Bränslepumpsrelät är ju annars vanligt att det ger upp, och då kan bilen dö mitt under färd. Brukar oftast hända när bilen samt reläet blir varmt.

Nivågivaren för bränslet ska ej orsaka drift problem så vitt jag vet.

Filtret är aldrig dumt att byta. Kostar ju inte många kronor och tar kanske 15min att byta, inkl. upphissning av bilen.

Föreslår att du ser till att läsa ut felkoder också.

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: fre 03 jul 2015, 12:36
av Hellhoff
Tack för info. Bilen har stått sen igår. Nu startade den och jag kunde köra fram på ettan och backa tillbaka. Inget upplevdes fel eller annorlunda. Efter ett par minuter dog den igen och därefter startar den bara för korta sekundrar. Upplevs något längre än igår, men inte mer än 5 sekunder. Om jag prövar att ge gas dör den omedelbart, den ökar inte i varv av att gasa. Känns mindre och mindre som immobilizer då jag nu har haft två perioder då bilen går i ca 5 minuter.

Relät för bränslepumpen, skulle det alltså kunna vara osaken? Eftersom den startar vid varje försök och jag kan höra pumpen så borde väl relät vara intakt? Eller kan det agera på detta viset?

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 11:48
av Hilmer
Hade snarlikt problem med en V70 -98, då var det signalen från styrboxen till bränslereläet som saknades och det sattes samtidigt en felkod, och den gick precis som du beskriver att det gick i några sekunder för att sedan dö.
Nollad man felkoden så gick bilen bra tills att den plötsligt på nytt satte felkod och bilen stannade (och signal från boxen saknades).
Har du kollat felkoder?

Blev dock aldrig klok på varför, immobilizern fungerade så felet låg nån annanstans.
Jag löste det genom att ta ett vanligt 30Ah skiftande relä och kopplade in mig mellan bränslerelät och dess sockel, så länge signalen från styrboxen finns så fungerar allt som vanligt, men försvinner signalen så slår extrarelät om och ger signal till bränslerelät.

Det du kan prova med i första hand är ju att demontera bränslerelät och brygga med en kabelbit mellan anslutning 15 & 87 för att se om den går som den ska då.

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 12:07
av Lucif3r
Om signalen från styrboxen finns, men inte når bränslereläet, så är det ju säkerligen kabelbrott precis som jag hade till fläktjäveln :p
Det kan ju testas genom att dra en ny kabeln från styrboxen's pinne till reläet, jag är rätt säker på att kabeln går raka vägen till reläet iaf.

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 12:11
av Hilmer
I mitt fall så kunde det fungera klockrent ett tag för att sedan lägga av plötsligt, sen var den död tills man nollade felkoden, sen gick det igen.
Så i mitt fall är jag ganska övertygad om att det inte handlade om ett kabelbrott.

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 12:56
av Lucif3r
Hilmer skrev:Så i mitt fall är jag ganska övertygad om att det inte handlade om ett kabelbrott.
Säg inte det, när jag mätte mina kablar till fläkten så fick jag helt ok utslag på multimetern, men det var (uppenbarligen) inte tillräckligt för att slå till fläktreläet. Och eftersom kablarna mättes upp som "ok" så tog det mig ett bra tag att hitta att det faktiskt VAR kabelbrott på dom :)

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 13:00
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Så i mitt fall är jag ganska övertygad om att det inte handlade om ett kabelbrott.
Säg inte det, när jag mätte mina kablar till fläkten så fick jag helt ok utslag på multimetern, men det var (uppenbarligen) inte tillräckligt för att slå till fläktreläet. Och eftersom kablarna mättes upp som "ok" så tog det mig ett bra tag att hitta att det faktiskt VAR kabelbrott på dom :)
Jo men då fungerade väl inte fläkten alls!?
Här var det ju antingen eller, och så fort felkoden nollställdes så försvann problemet, i alla fall för en stund...

Men jag håller med dig, el-relaterade fel kan vara ett gissel! :roll:

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 13:55
av Hellhoff
Tack för alla svar! Ska pröva att brygga reläet idag men har lite svårt att lista ut vilket det är. Menar att det är ett av de fyra jag har vid säkringarna under huven, två gula, ett svart märkt "J" och ett litet svart, möjligen inte ett relä. Vilket av dessa är till bränslepumpen, och av nyfikenhet, vad är dom andra? Tack!

Re: -98 V70 startar och dör omedelbart

Postat: lör 04 jul 2015, 15:03
av Hilmer
Bränslepumpsrelät är normalt rött till färgen och är märkt med "103" på toppen.