Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbar
#975996
Hej!

Har fått ett lite märkligt problem med min Volvo 850 -95 med 170-hästarsmotorn. Det är en automat.

Första gången som bilen la av var precis efter att jag hade tankat full tank. Startade bilen och la i "driven", men lät bilen rulla på driven utan att gasa. (fråga mig inte varför) Bilen la då plötsligt av och gick inte att starta förrän jag hade rullat bort den en bit med "N" neutralen i. Andra gången bilen la av var när jag hade släpvagn (olastad) och skulle backa långsamt och lät bilen rulla på "R" backen. Sedan dess har bilen lagt av vid ytterligare två tillfällen med samma fenomen som jag har beskrivit. Har ni någon teori om vad det kan vara? Bensinpumpen? Den har hittills aldrig lagt av under färd. När den har stannat har den varit svårstartad, trots knackningar på tank och uppe på bensinpumpen. Efter stund har den dock hoppat igång..

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av andreasw
#976282
Lödningarna i reläet spricker, så det blir väl sporadiskt fel. Det går att bara löda om så fungerar det igen.

Senast igår hade jag liknande symptom som dig. Då fick jag fel koder som indikerade på vevaxelgivare och / eller kamaxelgivare. Om vevaxel givaren bråkar tror jag motorn stannar.

Vad har du för bil, motor och årsmodell? Om den är 95 eller äldre kan du läsa ut felkoderna under motorhuven själv, med bara dina händer, penna och papper som verktyg!
av Tillhands
#978797
?:-/ Samma problem här, bytte bränslefilter och bränslepumpens relä men det har inte hjälpt något. Kamaxelgivaren bytte jag för mer än ett år sen, tändspolen byttes för två månader sen. Den jag har är en automat med från -93 utan turbo. Jag har funderat på det här med kamaxelgivaren, men den bråkar väl vid start inte när man kör eller??
Jag har inte läst koderna än, har inte tid för tillfället men tacksam för all tips jag kan få.
av gälleryd
#979056
Hur gamla är fördelerlocket och tändkablar, och tändstifter ???
Senast redigerad av 2 gälleryd, redigerad totalt 0 gång.
av Tillhands
#979137
Fördelarlocket är inte så gammalt, ett år kanske lite mer. Tändkablar är gamla men vet inte hur gamla och tändstiften bytte jag för någon månad sen original.
av *pettson*
#979162
Nåt så enkelt som att ha kollat att batterikablarna är åtdragna antar jag är gjort?
Särskilt då dom tunna röda kablarna som är extra anslutna ovanpå pluspolen.
Dom har en tendens att lossna med åren och glappa av olika mänskliga orsaker.
av Tillhands
#979205
*pettson* skrev:Nåt så enkelt som att ha kollat att batterikablarna är åtdragna antar jag är gjort?
Särskilt då dom tunna röda kablarna som är extra anslutna ovanpå pluspolen.
Dom har en tendens att lossna med åren och glappa av olika mänskliga orsaker.
Ja. Kollat. Ser helt okej ut.
av thorsens
#1535396
@*pettson*, Hej! Kan brott på den tunna röda kabeln som går till pluspolen göra så att bilen inte startar, har bytt nästan allt men såg nu att den kabeln har skavt mot kanten på batterihyllan så den är nästan av. Bilen är volvo 850 1995 144hk. mvh c.g

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]