Sida 1 av 3

ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: ons 20 maj 2015, 15:51
av eikido
Tjena

Jag får fel ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal i Vida och kan inte ta bort det då det återkommer så felet är permanent.

I Vida ska jag avläsa ett värde på -8 till +8 grader. Jag får - 13,8 vilket är för högt. MIL lampan lyser inte.
Kan detta vara farligt för motorn?

Detta är felbeskrivningen:

The control module checks that the camshaft is in the correct position in relation to the position of the crankshaft. If the position of the camshaft is incorrect, the control module will adjust the adaptation for the camshaft. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-643A or ECM-644A is stored if the adaptation becomes too great.

Substitute Value
None.
Possible Source

Signal Too Low

Poor oil quality
Incorrectly adjusted camshafts
The timing gear belt has jumped off the cogs.

Fault Symptom[s]
Malfunction indicator lamp (MIL) lit.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: ons 20 maj 2015, 16:28
av andreasw
Har du kollat så kamremmen sitter rätt? Koden verkar ju indikera på det.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: ons 20 maj 2015, 18:55
av TobbeViktor
Vad är det för motor? Har du reglering på avgaskammen?

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: ons 20 maj 2015, 19:48
av eikido
Tjena. Tack för svaren.

Jag har B5244T7.

Har den reglering av avgaskammen?

Troligtvis blev kamremsjobbet fel då. Måste jag köpa en ny kamremsats även fast den är helt ny?

Det var en vän som gjorde jobbet. Mycket märkligt att det blivit så för han är sjukt duktig och jobbar som meck.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: ons 20 maj 2015, 22:33
av andreasw
Använde han tolkar? Annars kanske felet ligger där.
Nej du behöver inte köpa någon ny sats om inget är skadat. Uppkom felkoden i samband med kamremsbyte?

Det man kan göra är att nolla motorn med tolk på veven, sen kollar man hur kamaxlarna står med en tolk. Om dom står tokigt kan man lossa kamaxeldreven och justera kamaxlarna rätt. Sen låser man driven igen, och markerar ut nya sträck för 0.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: tor 21 maj 2015, 08:10
av eikido
Tjena

Han använde inte Tolkar. Behöver man använda tolkar? Troligtvis ligger remmen en kugg fel, kan man inte se det på kamaxelkugghjulen?

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: tor 21 maj 2015, 08:52
av taxi
Solenoiden (?) som styr kamdrevet kan fela, men jag vet inte om din felkod tyder på det. Om kamremsbytet har gjorts korrekt alltså.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: tor 21 maj 2015, 10:31
av eikido
Jag skulle gissa att felet uppkom vid kamremsbytet så troligtvis är det inte solenoiden. Synd att man inte gjorde en felsökning före och efter jobbet. Man lär sig the hard way.
Kommer min vän som ändå är väldigt duktig kunna se om kamremmen är felmonterad om han lossar på kåporna? Eller behövs tolken?

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: tor 21 maj 2015, 15:24
av Lucif3r
Tolk behövs, eftersom kamdreven kan peka vart fasen som helst utan att det behöver betyda att kammarna står fel. Likaså så kan kamdreven stå "rätt", men kammarna kan likasåfasen peka helt åt fanders.

Re: ECM-643A, Kamaxelposition, avgas. För låg signal

Postat: tor 21 maj 2015, 22:38
av andreasw
Kan man inte se på '' baksidan '' av kamaxeln där man petar in tolkarna? Båda ska vara horisontella, där ena sidan är över och den andra under. Svårt att förklara, men man ser direkt när man tittar där bak!