Sida 1 av 1

oljeläcka 2,5t

Postat: lör 16 maj 2015, 18:14
av spannet2000
Nu börjar jag tröttna på detta...
Upptäckte för ett tag sedan att min turbo tryckte ur sig olja via insugsrör till turbon.
Trodde min turbo var slut så skaffa en annan och tyvärr samma fel efter bytet :(.
Fick då tips om att vevhusventilation kunde vara felet , rivet ner hela vevhuset och rengjort även i oljetråget..
Han att köra i typ 5 dagar innan det börja läcka ur insugsrör igen, som gör att olja rinner ner och det blir droppar på undersidan av turbon.
Har bytt oljereturrör med oringen och allt vid bytet av turbon så det kan vi utesluta direkt.
Snälla någon som kan ha andra tips om vad felet är.
Även upptäckt att den ryker lite blått vid uppstart numera...
Tacksam för alla tips.

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: lör 16 maj 2015, 19:10
av Lucif3r
Rengjorde du nippeln på insugsröret ordentligt när du fixade vevhusventen?

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: lör 16 maj 2015, 19:38
av spannet2000
Nippel i Insugen???? Menar du den som sitter i gaveln på insugsröret?
Den har vi nog missat ja.

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: lör 16 maj 2015, 20:11
av Lucif3r
insugsröret, inte insugsgrenröret.

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: lör 16 maj 2015, 20:58
av spannet2000
Hade hela skiter nerrivet och blåste och torkade ut. Menar du nippel som sitter precis vid ingången till turbon på plats röret från luftburen så är den också ren gjord ja... blir snart tokig. Känns som ena felet efter det andra kommer nu.. suck

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: sön 17 maj 2015, 15:16
av c7098
Har samma sorts symptom på min T5a, enligt verkstaden så beror det på att tryckröret som går ovanpå motorn ej tätar ordentligt. Oljan på marken ser dock ut att komma från höger sida av bilen, får väl se om det är tryckröret.

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: tis 19 okt 2021, 19:01
av ostene
Här en till som har problem med oljereturrörets packning. Jag misslyckas med att få
packningen på plats i sumpens hål. Den hamnar snett eller blir sönderskuren.
Hoppas du kan dela med dig av din erfarenhet från detta problem

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: ons 20 okt 2021, 09:33
av Lucif3r
Läckande oljeretur är mer eller mindre standard, även med korrekt monterad oring. Många kör med dubbla oringar för att minimera läckaget. Min verkar dock rätt tät med bara en, kan ana lite fukt vid hårdare körning.
Vill man ha det helt tätt "för alltid" måste man svetsa dit en nippel och ersätta röret med en fastskruvad slang dock... Vilket är lättare sagt än gjort på alublock.

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: tor 21 okt 2021, 12:37
av ostene
Det skall väl normalt vara undertryck i oljetråget. Tränger lite olja ut
vid turbon "måste" det vara lite övertryck, och det beror på
igensatt vevhusventilation?
ostene

Re: oljeläcka 2,5t

Postat: tor 21 okt 2021, 15:01
av Lucif3r
Nja, det är snarare så att returen är lite för underdimensionerad för åtminstonde T5orna, så vid högre belastningar hinner inte oljan rinna igenom ordenligt, och sipprar istället ut via den inte-direkt-super-täta oringen vid blocket.