Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spannet2000
#974228
Nu börjar jag tröttna på detta...
Upptäckte för ett tag sedan att min turbo tryckte ur sig olja via insugsrör till turbon.
Trodde min turbo var slut så skaffa en annan och tyvärr samma fel efter bytet :(.
Fick då tips om att vevhusventilation kunde vara felet , rivet ner hela vevhuset och rengjort även i oljetråget..
Han att köra i typ 5 dagar innan det börja läcka ur insugsrör igen, som gör att olja rinner ner och det blir droppar på undersidan av turbon.
Har bytt oljereturrör med oringen och allt vid bytet av turbon så det kan vi utesluta direkt.
Snälla någon som kan ha andra tips om vad felet är.
Även upptäckt att den ryker lite blått vid uppstart numera...
Tacksam för alla tips.
av spannet2000
#974280
Hade hela skiter nerrivet och blåste och torkade ut. Menar du nippel som sitter precis vid ingången till turbon på plats röret från luftburen så är den också ren gjord ja... blir snart tokig. Känns som ena felet efter det andra kommer nu.. suck
av c7098
#974421
Har samma sorts symptom på min T5a, enligt verkstaden så beror det på att tryckröret som går ovanpå motorn ej tätar ordentligt. Oljan på marken ser dock ut att komma från höger sida av bilen, får väl se om det är tryckröret.
av ostene
#1470116
Här en till som har problem med oljereturrörets packning. Jag misslyckas med att få
packningen på plats i sumpens hål. Den hamnar snett eller blir sönderskuren.
Hoppas du kan dela med dig av din erfarenhet från detta problem
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1470184
Läckande oljeretur är mer eller mindre standard, även med korrekt monterad oring. Många kör med dubbla oringar för att minimera läckaget. Min verkar dock rätt tät med bara en, kan ana lite fukt vid hårdare körning.
Vill man ha det helt tätt "för alltid" måste man svetsa dit en nippel och ersätta röret med en fastskruvad slang dock... Vilket är lättare sagt än gjort på alublock.
av ostene
#1470366
Det skall väl normalt vara undertryck i oljetråget. Tränger lite olja ut
vid turbon "måste" det vara lite övertryck, och det beror på
igensatt vevhusventilation?
ostene
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1470377
Nja, det är snarare så att returen är lite för underdimensionerad för åtminstonde T5orna, så vid högre belastningar hinner inte oljan rinna igenom ordenligt, och sipprar istället ut via den inte-direkt-super-täta oringen vid blocket.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]