Sida 1 av 8

v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 06 maj 2015, 15:41
av monarped111
v70 -98a hugger lite i bland när man kör sakta med hög växel i.
i boken står det att de ska va 271727-0
kollade stiften , o de satt eyquem rf c52ls3 i med 3 elektroder på som har gått 4 år o 3000 mil
satte tillbaks dom gamla som såg fina ut ngk r bkr6e , o nu verkar det som de slutat hugga.
men får avvakta o se.
kablarna ser fina ut me.
ska ta bort fördelarlocket o kolla hur de ser ut, sitter de rotor som på en äldre volvomotor ?
får kolla i min haynesbok
eller e allt i ett stycke

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 06 maj 2015, 15:58
av DayDreamer
Ja det sitter en rotor innanför fördelarlocket och fördelarlocket sitter fast med 3st insexskruv.

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: tor 07 maj 2015, 21:49
av monarped111
okej
blir no o byta lock o rotor

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: tor 07 maj 2015, 21:51
av DayDreamer
Ja det skadar inte med nya grejer :).

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 09 mar 2016, 19:14
av monarped111
nu har bilen börjat hugga igen.
skrivs mycke om spjällhuset,o att de bara håller 20 tusen mil.
men elektroniskt kom väll inte för än -99 -00.
o min e ju en -98a, med vajer.
eller bli fel på dom också,sitter ju en spjällägesgivare på mitt spjällhus.
kan de hjälpa o byta bara givaren som sitter på sidan.
jag har satt i nya stift
rotor
fördelarlock
rengjort gasspjället
bytt termostat och givaren som sitter i termostathuset.
kollat alla vacumslangar
bytt luftmängdsmätaren som sitter istucken i röret på locket på luftfillterboxen.
inga felkoder.
i dag bröt ja strömmen medans ja plockade dän insuget o rengjorde vevhusventilationen.
o oljefällan va tom.
kollade även vaxtermostaten i botten på luftboxen , som styr spjället mellan varm o kall luft från grenröret.
men den hugger endå, till o från.
det sitter en b5252s i den som gått 25 tusen

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 09 mar 2016, 20:24
av DayDreamer
Bränslefiltret när är det bytt? Men då borde den även rycka mer på högre varv och vid fullgas.

Det är väldigt sällan dom mekaniska spjällen krånglar en rengöring brukar inte skada som du har gjort :)

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 09 mar 2016, 20:56
av Lucif3r
Du kan omöjligtvis ha bytt LMM på en B5252S - för det finns ingen LMM på dom :P Sitter en temp. givare istället.
Du har mekaniskt spjäll, så "20k mils livslängd" gäller inte för dig. Mekaniska spjäll är typ evighetssaker, med undantag för spjällägesgivaren :)

Hur mår tändkablarna?

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: ons 09 mar 2016, 22:24
av monarped111
soppafilter byttes i sommras.
ne ja vet att de inte sitter nån luftmassemätare på den,utan de e ju den där som e istucken som ja skrev.
ja trodde den mätte trycket me,men då mäter den bara tempen då.
då vet ja de.
kablar har ja inte bytt.
tänkte kolla om ja kunde byta me nån nåra dar.
mekonomen tar ju faaan 1500.
men de räcker o byta bara spjällägesgivaren va, den sitter ju bara me 2 skruv.
men faan va vacumslangar o vevhusventilationsslangar ,o filterboxen me nån termostat i .
sen sitter de nått me vacum under batteriet, o sen nån stor burk i jämte.
kan de va ide o kolla upp allt detta tro

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: tor 10 mar 2016, 07:18
av ketto
Tändlägesgivaren som mäter kransarna vid svänghjulet? Sitter snett neråt från fördelarlocket sett. Ganska trångt att byta den. Mycke slangar i vägen

Re: v70 2,5 hugger lite i bland

Postat: tor 10 mar 2016, 11:37
av Lucif3r
Det är bara spjällägesgivaren som man "kan" byta på mekaniska spjäll, och det enda som man ens BEHÖVER byta(såvida det inte blir något mycket sällsyntare mekaniskt fel givetvis).
Det är fint med mekaniska spjäll, reliabla och går väldigt sällan sönder och då är det oftasts givaren som kostar typ... jag vet inte, 500kr kanske? Till skillnad mot 4-5000kr för ett renoverat elektronisk spjäll :P

Givaren vid svänghjulet tror jag inte på, då borde du ha startproblem... Kamaxelgivaren är mer trolig isf, då Fenix kan både starta och gå utan den. Du kan ju prova ta bort den och se så det inte ligger 5 liter olja i den eller något sånt :P

Det du har under batteriet är den sekundära luftpumpen. Den påverkar inte driften av bilen(ska inte iaf).
Dess enda uppgift är att pumpa in frisk luft i avgaserna vid start för att katalysatorn ska tända snabbare.
Du kan ju prova rycka säkringen till den och se om det blir bättre, men jag tvivlar på det... Men konstigare saker har ju hänt :)

Undvik mekonomen... Dom tar ju fantasipriser för nästan allt. Tändkabelsatser snittar runt 7-800kr online.