Sida 1 av 1
Brun kylvätska
Postat: mån 23 okt 2006, 16:05
av Bernie
Vad kan brun kylvätska tyda på? Upptäckte det i min 850 Glt -97 häromdagen. Byter inte Bilia vätskan? bilen är nämligen fullservad.
M.v.h /Bernie
Postat: mån 23 okt 2006, 18:29
av Frigge
Den byts bara om du ber om det. Det ingår inte i någon service
Postat: mån 23 okt 2006, 18:52
av Bernie
Ok. Då får jag gå till Bilia o fråga om det. Känns lite jobbigt att behöva "jaga" fram information när man servar på det stället. För ca 3 år sedan fick jag reda på att de inte använde helsyntetisk olja om man inte specifikt bad om det...Alright, men hur ska man veta att dom e snåla på just DEN punkten?? Numera ingår den helsyntetiska oljan i priset när man servar bilen. Nåväl... alla verkstäder kan ju inte heta Jarls i Helsingborg, eller nåt i den stilen... :roll:
Postat: mån 23 okt 2006, 18:58
av Frigge
Bernie skrev:Ok. Då får jag gå till Bilia o fråga om det. Känns lite jobbigt att behöva "jaga" fram information när man servar på det stället. För ca 3 år sedan fick jag reda på att de inte använde helsyntetisk olja om man inte specifikt bad om det...Alright, men hur ska man veta att dom e snåla på just DEN punkten?? Numera ingår den helsyntetiska oljan i priset när man servar bilen. Nåväl... alla verkstäder kan ju inte heta Jarls i Helsingborg, eller nåt i den stilen... :roll:
Informationen står väl i bilens servicebok/instruktionsbok.
Det är ju inte lätt att veta vad varje enskild person vill ha för information vid/efter ett verkstadsbesök så jag förstår dom.
Postat: mån 23 okt 2006, 22:30
av Bernie
Min åsikt är att vid de tillfällen då man är osäker så är eventuell överflödig information ALLTID att föredra framför undermålig sådan. Om man drar en koppling till sjukvården så ska ju läkaren alltid informera om eventuella biverkningar, även om informationen finns tillgänglig i FASS eller liknande...kanske lite extremt exempel, men det är principen jag är ute efter.
Postat: mån 23 okt 2006, 22:50
av Frigge
Bernie skrev:Min åsikt är att vid de tillfällen då man är osäker så är eventuell överflödig information ALLTID att föredra framför undermålig sådan. Om man drar en koppling till sjukvården så ska ju läkaren alltid informera om eventuella biverkningar, även om informationen finns tillgänglig i FASS eller liknande...kanske lite extremt exempel, men det är principen jag är ute efter.
Alla individer är olika, min erfarenhet är ändå att dom flesta inte vill ha information dom inte bett om. Du kan säkert tänka dig att på en bil finns det en del info att ge,inte lätt att veta vad just en individ vill veta därför måste man fråga.
Postat: tis 24 okt 2006, 11:28
av dahumbug
Jag är övertygad om att de allra flesta av oss på detta forum kan motorer/bilar mer eller mindre bra. Vi har i alla fall ett intresse.
För de som saknar denna kunskap/intresse är informationen av stor betydelse. Jag håller med föregående debattör om att verkstäderna idag inte alls, eller i mycket liten omfattning, informerar oss kunder om olika saker. För mig är det t ex en självklarhet att man använder helsyntetsolja vid oljebyte, något annat känns inte rätt. Jag skulle bli vansinnig om jag servade bilen på en auktoriserad Volvo verkstad och fick veta att de satt i "vanlig" motorolja.
Jag är inne på min sjätte bil nu och servar inte längre på verkstad utan gör jobbet själv. Jag törs lova, trots att jag inte är utbildad mekaniker, att jobbet blir lika bra utfört, om inte bättre!
Postat: ons 25 okt 2006, 09:34
av jbl
Det beror nog på var du lämnar in bilen. Jag har en personlig mekaniker här i Uppsala och det fungerar över min förväntan.
Otroligt bra service samtidigt som jag kan titta till arbetet också.
Med detta menar jag att man kan inte dra alla över samma kam.
Men visst det lönar sig att vara påläst om vad som behöver göras som extra tillval så att man kan ställa rätt frågor till mekanikern.