Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toder
Det började med att lådan efter en längre körning började varna med blinkande pilar och gick in i limp home, sedan efter att jag startade om bilen ryckte och hade mig i växelspaken så brukade det gå till sig, hände oftast när det va fuktigt ute kanske 1-2 gånger i veckan.

en dag på väg hem från jobbet så gick bilen knappt framåt helt plötsligt, den slirade något kopiöst, fick upp den i fart dock och körde med så låga varv som möjligt hem, ca 1-1.5 mil och när jag närmade mig hemma och saktade ner, sedan accelererade ut ur en rondell lugnt och försiktigt så var det som att det tog tvärstopp en halv sekund och det skar till något djävulskt, lät ungefär som att jag skrapa fronten i backen, men bilen fortsatte sakta och försiktigt hem, parkerade den, sedan efter en mer kunnig person tittat på den och provkörde den en sväng, så gick den inte flytta,
den gick endast köra framåt på D, slirande som satan, men händer inget på låg läget 2 eller 3- och backen funkar inte, bilen går inte ens rulla baklänges
inte ens bogsera baklänges.

frågorna:

1. Jag antar att det är så att lådan är körd men varför går den inte lägga i Neutral och rulla baklänges.
2. Om jag nu måste få den baklänges går det typ manuellt lägga i Neutralen eller på något sätt få den att kunna rulla bakåt,

(den står i ett garage nu med bakändan mot portarna, så måste få till att rulla den bakåt)

tack på förhand, och ursäkta väldigt novis när det gäller automatlådor,
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Lådan snurrar fortfarande även i N, och har då något rasat i lådan på något sätt så går det inte rulla bilen, oavsett om du har N, P, D, 1, 2, R eller vad som helst i.
2. Som sagt så snurrar fortfarande lådan. Du har 2 alternativ: Antingen hissar du upp framhjulen och använder hjuldollys under framhjulen, eller så plockar du bort drivaxlarna. Hjuldollys är ju det enklaste.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]