Sida 1 av 3
Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: ons 08 apr 2015, 22:47
av Waizguy
Tjenix,
Undrar ifall någon vet om det är skillnad på grenröret mellan 850, S70, V70, S60, S80?
Är det någon skillnad mellan 850ins modeller? GLE/SE 10V och GLT 20V?
Det är grenröret med flexdel på 850in jag är ute efter, ej turbo.
Tackar för svar
Re: Skillnad avgasgrenrör 850, S70, V70, S60, S80
Postat: tor 09 apr 2015, 00:42
av *pettson*
10v grenrör passar inte på 20v motorer och tvärtom. Avgasportarna är inte lika utformade.
Nyare grenrör passar på många motorer men pekar inte rätt ner under bilen. Torpedväggen skiljer stort.
Men om flexen är problemet så finns 10v grenrören och 20v rören att köpa relativt billigt från utlandet nya.
Alternativt så ser du till att få flexdelen utbytt.
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: tor 04 jun 2015, 22:20
av Waizguy
Nu har jag köpt ett helt nytt grenrör från utlandet efter ditt tips Petsson.
Nu till monteringen av det nya, någon som har koll på vilka moment som ska dras?
Samt i vilken ordning muttrarna ska dras?
Övriga tips, klister på packningarna?
Tackar för svar.
/// Waiz
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: tor 04 jun 2015, 22:35
av *pettson*
Inget klister.. inget klet. Dit med packningarna. Bara dra åt muttrarna. Börja från mitten och utåt med skruvandet. Dra åt med lämpligt moment för dimensionen på muttrarna. (M8). Efterdra dom INTE.
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: tor 04 jun 2015, 22:43
av Waizguy
Okej, Tack för svar Petzzon.
M8 borde va typ 30-40nm?
Hur stor är risken för att man drar av en pinnbult på ett alublock?
Ska man köra rejält med wd40 eller annan krypolja för att minimera avdrag?
/// Waiz
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: fre 05 jun 2015, 00:58
av Lucif3r
Att dra av en pinbult är väl inte så supervanligt på alutoppar. Därimot att man skrotar gängorna är väl mer troligt.
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: lör 06 jun 2015, 08:51
av *pettson*
Vid demontering används en rostlösare. Vid montering används koppar eller aluminiumpasta. Eller keramisk pasta för all del.
Wd40 och 5-56 hör till kategorin deodorant. Inget man smörjer eller lossar rost med.
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: lör 06 jun 2015, 10:04
av fisse
*pettson* skrev:Vid demontering används en rostlösare. Vid montering används koppar eller aluminiumpasta. Eller keramisk pasta för all del.
Wd40 och 5-56 hör till kategorin deodorant. Inget man smörjer eller lossar rost med.
Deodorant :mrgreen: det var riktigt roligt! Jag använde WD40 i går till lossa bultar till fjäderbenet. Tyckte det gick ganska bra, men finns det bättre doningar för detta ändamål?
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: lör 06 jun 2015, 11:19
av *pettson*
Det finns betydligt bättre penetrerande krypoljor och smörjmedel. Men dom är inte fokuserade på att lukta gott, utan göra sitt jobb fruktansvärt bra.
Valvoline har en mycket bra penetrerande rostlösare. Till och med Biltema saluför en bra produkt som heter X4. Dock som rostlösare, inte smörjmedel.
Würth har även dom mycket bra medel.
Re: Skillnad avgasgrenrör 850...Monteringsfrågor
Postat: lör 06 jun 2015, 17:32
av sensonic
Är det den som (numera?) heter X5 på Biltema du avser Pettson? Hittar ingen X4 i sortimentet.