Sida 1 av 7

Montera dragkrok, problem[löst]........

Postat: tis 10 mar 2015, 19:43
av Lucif3r
Tjo.

Det börjar dra ihop sig att införskaffa ett drag till V70in nu, tänkte försöka klämma in det i samband med bes. i Maj.
Monteringen av själva draget är jag inte orolig för, däremot har jag lite funderingar ang. elen. Jag har sökt i både google och vadis efter ett kopplingsschema, men det verkar inte existera online eller i vadis...

För det första så, VART i skuffen kopplas orginalsatsen in? Jag kikade lite som hastigast i reservhjulsbaljan och baljorna brevid, men kunde inte se något ledigt kontaktstycke.
Ska det kopplas in före eller efter glödtrådsvakten, eller spelar det ingen roll? Ställer det till problem om man t ex kopplar det före 'vakten mer än den vanliga "trasig lampa" varningen?

Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att köra på 'universal' kopplingssats istället för 'modellspecifik'. Varför? 400kr differans, därför :p Det känns verkligen surt att lägga 400kr extra på något man kan fixa själv...
Jag tänker INTE göra någon tattarkoppling eller använda sånna där förb.. strömtjuvar, utan det ska antingen lödas eller, beroende på hur orginalkontaktstycket i bilen ser ut(vart det nu har gömt sig..), göras egen kontakt med stift osv. Med andra ord ska det göras ordentligt så man inte åker på massa lustiga elfel när kablarna brister pga. strömtjuvar t ex.


Sen slänger jag in en till fråga... Hur är det nu för tiden, måste man regga med drag eller noterar dom bara det på den vanliga bes.? Google gav lite luddiga svar, typ att nyare bilar behöver inte reggas, men en gammal -97a måste reggas precis som alltid?
Om det måste reggas, någon som vet på rak arm vad det kostar och om kan man göra det i samband med vanliga bes.? :)

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: tis 10 mar 2015, 21:25
av Hilmer
Original kopplar du in det på baklamporna, där finns färdiga stift avsedda för detta.
En begagnad kabelsats kan inte betinga nåt större värde, då har du ju nåt att koppla efter även om du väljer att dra nytt.
380:- brukade det kosta förr i alla fall, kanske har höjts. Tidigare så var det bara att lägga till regbes på draget vid den vanliga kontrollbesiktningen, men det finns säkert mer tillförlitlig information på deras hemsidor, eller så får man helt enkelt ringa och fråga!

Edit: Gick in och kollade på besikta.se (då jag ändå skulle ha en tid till hustruns bil) man lägger bara till besiktning av draganordningen när man bokar kontrollbesiktning. Men jag hittade inget pris tyvärr!

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: tis 10 mar 2015, 21:50
av Lucif3r
Okej, tack för svar :) Så det är alltså inget löst kontaktstycke som på 945, utan det ska gå direkt till bakljusen? Isf är det ju en baggis att koppla in :)

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: tis 10 mar 2015, 21:58
av Hilmer
Lucif3r skrev:Okej, tack för svar :) Så det är alltså inget löst kontaktstycke som på 945, utan det ska gå direkt till bakljusen? Isf är det ju en baggis att koppla in :)
Ja det finns stift färdigt i lamphållarna, du får mäta dig fram till vad som är till vad (blinkers säger sig självt).
Så vänster blinker/bakljus och bromsljus kopplas på vänster sida och höger blinker/bakljus kopplas på höger sida, om jag nu inte minns helt galet...

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 13:08
av andreasw
Om det finns någon EU-godkänd nånting av bilen så behöver man inte göra en separat besiktning av draget.

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 14:08
av Hilmer
andreasw skrev:Om det finns någon EU-godkänd nånting av bilen så behöver man inte göra en separat besiktning av draget.
Detta gäller ju knappast våra gamla bilar ;)

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 14:15
av Lucif3r
Hilmer skrev:
andreasw skrev:Om det finns någon EU-godkänd nånting av bilen så behöver man inte göra en separat besiktning av draget.
Detta gäller ju knappast våra gamla bilar ;)

Nej så har jag också fattat det för. Iofs är ju min importerad -04, men vet inte om dom hade infört den typen av godtjändning då, eller om det ens spelar någon roll eftersom importen var inom EU(it->se).

Nåja, ska ta och beställa drag när den månliga fattigknuffen kommer :) Sen är det väl bara att ringa och höra vad som gäller egentligen.
Ska ta och ta mig tid och kika över bakljusen hur inkopplingen ska se ut när jag får tillbaka bilen(har den utlånad för tillfället....)
Vart drar man in kablaget från kroken till kupen förresten? :)

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 14:20
av Hilmer
Lucif3r skrev: Vart drar man in kablaget från kroken till kupen förresten? :)
Höger "reservhjulsbalja", där finns en gummiplugg i botten.

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 14:27
av Lucif3r
Tackar :-)-)

Re: Montera dragkrok, några frågor(el).

Postat: fre 13 mar 2015, 15:22
av taxi
Passa på att leta lite till, jag tycker att det låter märkligt att det inte skulle finnas ett kontaktstycke till detta? I 850:in fanns det, och dessutom även till elektrisk antenn, och det lär väl vara snäppet ovanligare än dragkrok.