Montera dragkrok, problem[löst]........
Postat: tis 10 mar 2015, 19:43
Tjo.
Det börjar dra ihop sig att införskaffa ett drag till V70in nu, tänkte försöka klämma in det i samband med bes. i Maj.
Monteringen av själva draget är jag inte orolig för, däremot har jag lite funderingar ang. elen. Jag har sökt i både google och vadis efter ett kopplingsschema, men det verkar inte existera online eller i vadis...
För det första så, VART i skuffen kopplas orginalsatsen in? Jag kikade lite som hastigast i reservhjulsbaljan och baljorna brevid, men kunde inte se något ledigt kontaktstycke.
Ska det kopplas in före eller efter glödtrådsvakten, eller spelar det ingen roll? Ställer det till problem om man t ex kopplar det före 'vakten mer än den vanliga "trasig lampa" varningen?
Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att köra på 'universal' kopplingssats istället för 'modellspecifik'. Varför? 400kr differans, därför :p Det känns verkligen surt att lägga 400kr extra på något man kan fixa själv...
Jag tänker INTE göra någon tattarkoppling eller använda sånna där förb.. strömtjuvar, utan det ska antingen lödas eller, beroende på hur orginalkontaktstycket i bilen ser ut(vart det nu har gömt sig..), göras egen kontakt med stift osv. Med andra ord ska det göras ordentligt så man inte åker på massa lustiga elfel när kablarna brister pga. strömtjuvar t ex.
Sen slänger jag in en till fråga... Hur är det nu för tiden, måste man regga med drag eller noterar dom bara det på den vanliga bes.? Google gav lite luddiga svar, typ att nyare bilar behöver inte reggas, men en gammal -97a måste reggas precis som alltid?
Om det måste reggas, någon som vet på rak arm vad det kostar och om kan man göra det i samband med vanliga bes.? :)
Det börjar dra ihop sig att införskaffa ett drag till V70in nu, tänkte försöka klämma in det i samband med bes. i Maj.
Monteringen av själva draget är jag inte orolig för, däremot har jag lite funderingar ang. elen. Jag har sökt i både google och vadis efter ett kopplingsschema, men det verkar inte existera online eller i vadis...
För det första så, VART i skuffen kopplas orginalsatsen in? Jag kikade lite som hastigast i reservhjulsbaljan och baljorna brevid, men kunde inte se något ledigt kontaktstycke.
Ska det kopplas in före eller efter glödtrådsvakten, eller spelar det ingen roll? Ställer det till problem om man t ex kopplar det före 'vakten mer än den vanliga "trasig lampa" varningen?
Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att köra på 'universal' kopplingssats istället för 'modellspecifik'. Varför? 400kr differans, därför :p Det känns verkligen surt att lägga 400kr extra på något man kan fixa själv...
Jag tänker INTE göra någon tattarkoppling eller använda sånna där förb.. strömtjuvar, utan det ska antingen lödas eller, beroende på hur orginalkontaktstycket i bilen ser ut(vart det nu har gömt sig..), göras egen kontakt med stift osv. Med andra ord ska det göras ordentligt så man inte åker på massa lustiga elfel när kablarna brister pga. strömtjuvar t ex.
Sen slänger jag in en till fråga... Hur är det nu för tiden, måste man regga med drag eller noterar dom bara det på den vanliga bes.? Google gav lite luddiga svar, typ att nyare bilar behöver inte reggas, men en gammal -97a måste reggas precis som alltid?
Om det måste reggas, någon som vet på rak arm vad det kostar och om kan man göra det i samband med vanliga bes.? :)