Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1126264
BGA skrev:Det fungerar utmärkt. Se till att du har en press tillhands. Min är ett
10 tons hembygge. Det bövdes för att få av det gamla lagret. Lyck till.
Tack tack! Tog du isär inre knuten för att få något att pressa mot när du monterade det nya eller knackade du bara på innerringen?
#1126843
Kommer inte ihåg hur jag gjorde. Du måste väl lossa innerknuten - sitter med spårring- för att få på lagret? Sedan ta ut innehället ur yttre drivknuten. Placera axel med nytt lager i pressen- plattjärnsstöd und/påbåda sidor om det nya lagret, sedan pressa på det yttre knuthuset.
Jag "knackar" aldrig på några rullningslager. Jag har jobbat tillräckligt mkt i "lager u-länder" Sverige inbegripit för att ha sett resultatet i form av kortare livslängder.
Gamla lagret, brukar göra två snitt i med vinkelslipen och spräcka med huggmejsel. Använd skyddsglasögon!
#1241374
Hej alla!


Nu är det jag som har samma strul med min Volvo V50 1,8F -2009

Bilen är exporterad så jag har samma oljud och kan tyvärr inte hitta reservdelen jag behöver.
Ford Motor och bilen tillverkad i Belgien :x

Vet någon vad för det är för mått på stödlagret på min bil och om det går att få tag på någonstans?


Tack!
#1241465
Volvov50F skrev:Hej alla!


Nu är det jag som har samma strul med min Volvo V50 1,8F -2009

Bilen är exporterad så jag har samma oljud och kan tyvärr inte hitta reservdelen jag behöver.
Ford Motor och bilen tillverkad i Belgien :x

Vet någon vad för det är för mått på stödlagret på min bil och om det går att få tag på någonstans?


Tack!
Du är nu i kategorin för 850 och tidiga S/V70.
Kanppast samma axel, eller lager, då V50 är en Ford Focus med volvo-emblem.
Även med Volvo drivlinan (2,4) så är axlarna sannolikt olika, eftersom dom knappast har samma spårvidd.

Försök få tag i eftermarknadsaxel, är mitt råd.
Eller begagnad.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]