Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dellbring
Har hört att volvoverkstäderna endast fyller vätskor och oljor till miniminivå både vid nyleverans och service. Ett sätt att spara miljoner kr/år tydligen. Tänker främst på er som undrat var oljan tagit vägen efter några mil efter service (bl.a mig själv). Så kolla nivåerna direkt efter service...
Användarvisningsbild
av CarMan
Dellbring skrev:Har hört att volvoverkstäderna endast fyller vätskor och oljor till miniminivå både vid nyleverans och service. Ett sätt att spara miljoner kr/år tydligen. Tänker främst på er som undrat var oljan tagit vägen efter några mil efter service (bl.a mig själv). Så kolla nivåerna direkt efter service...
jag har hört att elvis lever, nån som sett honom?
av Frigge
CarMan skrev:
Dellbring skrev:Har hört att volvoverkstäderna endast fyller vätskor och oljor till miniminivå både vid nyleverans och service. Ett sätt att spara miljoner kr/år tydligen. Tänker främst på er som undrat var oljan tagit vägen efter några mil efter service (bl.a mig själv). Så kolla nivåerna direkt efter service...
jag har hört att elvis lever, nån som sett honom?
Åååå faan, ja då måste det ju va så :roll: :lol:
av Uninium
Kan inte tänka mig det om man lämnar in den på service,så du menar att om man lämnar in en bil på volvo för olja+oljefilter byte så fyller dom bara upp med olja till mini? hehe...god jul
Användarvisningsbild
av CarMan
man fyller på enlagt volvos spes = man fyler den volym som anges & det är det som är intresant, har faktiskt ingen koll på hur långt upp på oljestickan det då hamnar.
av T-Röd

Låter märkligt... Vid en service så betalar man ju för oljan.... är ju inget som ingår gratis
av JonathanA
Precis!

Men vid nybilsleverans kan jag tänka mig att dom inte fyller fullt.
En besparing på 0.5-1 liter per bil blir ju massvis med pengar!

Sen häller dom ju i den billigaste mineraloljan vid leverans, för att spara pengar.
Men redan vid 100 mila servicen står ju DU för oljan och då blir det dyr helsyntet!
av Addekarlsson
JonathanA skrev:Precis!

Men vid nybilsleverans kan jag tänka mig att dom inte fyller fullt.
En besparing på 0.5-1 liter per bil blir ju massvis med pengar!

Sen häller dom ju i den billigaste mineraloljan vid leverans, för att spara pengar.
Men redan vid 100 mila servicen står ju DU för oljan och då blir det dyr helsyntet!
Kan inte tänka mig att dom skulle slå i mineralolja i en motor som inte är anpassad för det.
Det skulle bli alldeles för dyrt för dom, om en motor skulle rasa pga fel olja.

Kom med källfakta, så ska jag ändra uppfattning om detta. Källfakta = nått som intygar dina påståenden, direkt från tillverkare/leverantör.

Mvh/ Adde
av *pettson*
CarMan skrev:man fyller på enlagt volvos spes = man fyler den volym som anges & det är det som är intresant, har faktiskt ingen koll på hur långt upp på oljestickan det då hamnar.
Intressant är.. om du fyller bilen enligt spec. Te.x genom att du slår in rätt volym i doseringsdatorn på väggen.. Sen fyller du..
HUR kan du vara säker på att det blir rätt enligt samma instrument som kunden har= oljestickan om du aldrig lyfter på den?
Själv har jag ALLTID fått lära mej och lär ut att du fyller volymen som anges, tex via doseringsdatorn. Du gör din service färdig inkl start. OCH precis innan bilen ska ut så ska du kika på stickan så att oljan är på rätt nivå. Det är nämligen dessa sekunder som är DITT bevis på att du gjort rätt..
av jbl
Min erfarenhet vid service är att det alltid blir lite för mycket olja.

Vidare så byts ingen olja vid 100 mil nu för tiden utan man får gå tillbaka bra långt bak tiden då detta gjordes. Är ganska så säker på att det inte är en mineral olja som är fyllt ifrån fabrik.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]