Sida 1 av 1

Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 17:21
av Saax
Hej!

Jag har köpt en 855-556 GLT 2.5-PK som funkar kanonbra MEN....
Det är en jordfläta (eller annan jordning) som inte funkar som det ska.
Startmotorn "orkar" inte dra igång motorn utan gör ett försök och "släpper" sen och snurrar i tomme om jag håller i med nyckeln.
Men om jag sätter EN startkabel på motorn direkt till minus på batteriet så brummar den igång utan och tveka :)
Detta inträffar varje gång den stått en stund och "lösningen" funkar lika bra varje gång jag testar.

Nu till min fråga...måste jag hitta var jordflätan är av/skadad och byta den? eller finns det ett kanonbra ställe där man kan jorda motorn
utan att böka till det?

Alla tips och trix är uppskattade :)

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 17:36
av Lucif3r
Det är bara att dra en jord från karossen till motorn. Se till att kabeln är lång nog att kunna röra på sig dock, eftersom motorn rör på sig.

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 17:41
av Saax
Jo men var på motorn finns ett bra ställe att fästa kabeln i? och hur grov behöver den va? 10mm2? 25mm2?

Är ingen fena på bilar direkt :D

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 17:57
av Rådlös
Var som helst på motorn där det t.ex finns en mutter att klämma den under. (Dock ingen med batteriplus! :-O) )
Helst skall den vara lika grov som plusledningen från batteriet.

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 18:06
av Lucif3r
Orginalflätan är ju inte mycket att skryta med, så 10mm2 bör vara tillräckligt.

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 18:07
av jeg46
Jordfläta ska väl finnas mellan motor o kaross :D Bild från Biltemas sortiment

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: mån 26 jan 2015, 18:17
av Saax
Kanon! Jätte tack! Blir till å fixa detta imorn :D

Re: Bästa fäste för ny "jordfläta"

Postat: tis 27 jan 2015, 05:55
av *pettson*
Hittar man inte jorden så har man inte öppnat huven alls med öppna ögon, batteriet sitter där så vackert.. följ minuskabeln ner till kaross med en hand. Följ den sen över till motorpaketet. Nu ser du exakt hur den är infäst i kaross, var den är infäst i motorpaketet. Du ser grovleken..
Du ser också att där inte finns nån fläta i ordets mening mer än dom två avstörningsflätorna på toppen.
Gör nu så att du ersätter det trasiga kablaget med nytt. Sen fungerar det.