Sida 1 av 1
Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 12:40
av klasson845
Tjena
ska kolla på denna bilen i morgon. Kostar endast 6000 kr. Men är bes- och skattad till september i år. Bilen har gått ca 31 000 mil. Har nu V70 och har haft en 855 innan, så jag börjar bli bekant med dem.
Men det jag undrar är om kamremmen, Ägaren vet ej när den byttes senast. Mitt antagande är att det bör ha gjorts vid ca 24 000 mil eller senare, annars skulle väl remmen ha gått av vid det här laget?
Re: Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 13:57
av MickeM
Tjena.
Om du inte överhuvudtaget vet när remmen byttes så bör det allt tas med i inköpsbudgeten.
Lägger du verkstadskostnaden för rembyte på 6000kr, är den i väl högt prisläge för 855 från -94.
Men du får nog ingen 855 i "kördirekt-skick" med NY REM +tillbehör för 6000kr, men kanske "väl-innom-intervall".
Kan du byta själv blir det en annan budget.
Lycka till.
Micke.
Re: Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 15:43
av Ångpanna
Kolla efter klistermärken eller liknande i motorrummet som anger när kamremen har bytts!
Gjorde det när jag köpte min!
Men vid minsta tveksamheter är det bästa att göra att byta kamremen!!
Re: Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 18:16
av Schmoyoho
Vet inte exakt var/hur men vad gäller köpråd så bör man väl kolla någon packning mellan motor och växellåda? Om den är trasig läcker olja ut. Dyrt att laga isf.
Re: Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 18:38
av MickeM
Hej.
Schmoyoho skrev:Vet inte exakt var/hur men vad gäller köpråd så bör man väl kolla någon packning mellan motor och växellåda? Om den är trasig läcker olja ut. Dyrt att laga isf.
Korrekt!
Vevaxeltätningen bakom svänghjulet.
Om den och annat matnyttigt står i tråden "köpråd 850/S70/V70" som är klistrad tråd i början.
Micke.
Re: Tips inför köp 855 GLT -94
Postat: mån 05 jan 2015, 18:49
av klasson845
Tack för tipsen! Förväntar mig givetvis ingen bil i toppskick för det priset, utan räknar med en del reparationer. V70´n köpte vi i somras för 8000:- och trots att det varit lite att laga (drivknutar, styrled och abs-givare) så är jag nöjd med dessa bilar.
Pendlar nu men en liten, liten Kia Pride som är ganska bränslesnål. Men sambon och jag verkar vara överens om att det blir säkrare med en 855:a, så då får det bli lite dyrare.