Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av numme
#935185
Hej !
Jag får fel kod P0172 system too rich (bank1) volvo kod EFI-232.
Fel koden kommer bara på tomgång och efter ca 10 mils körning.En gång har det hänt att den kom direkt vid start efter jag kört 5 mil bilen var då redan varm vid start.Har kollat allt vacuum läcka har haft ner insugningsrör mm. Har ej kollat bränsletryck.Märks inga ändrade körförhållanden före eller efter jag får fel kod. 0,7-0,8 blandad körning om jag ligger och kör mest landsväg.
Någon som vet var jag ska leta efter (byta bränslepumpen)
Tack!!!
av TobbeViktor
#935323
Att den överreglerar bränsle kan bero på att du har en luftläcka nånstans.
Kan vara läckage på ex.vis rör mellan luftburk och gasspjäll. Kan även vara läckage på avgassystem.
Det tråkiga svaret är ju tyvärr att det bara är att leta vidare.
av numme
#950167
Hej!
Det var inte många svar.ingen som råkat ut för samma problem?
kod P0172 system too rich (bank1) volvo kod EFI-232.
har kollat allt utom bränsletryck. Kan det vara tomgångsventilen som spökar?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#950192
Nu gissar jag bara men kan det vara luftmassamätaren som krånglar och ger fel värde?
av rid54
#950222
Om jag fattat det hela rätt, så beror felet på att lambda(syre-)sonden mäter avgaser som inte har nåt syre kvar, dvs för mycket bränsle. Det kan ju bero på att bilen får i sig mindre luft än den behöver, eller snarare att mer bränsle levereras än vad som behövs för den inkomna luftmängden. Det kan bero på att luftmängdmätaren (som nämnts) ger fel värde (den mäter fel) eller på att det läcker bränsle från en spridare (sliten, kärvar) eller på att bränsletrycket är för högt (vet ej om det är ett rimligt fel). Finns säkert fler möjligheter...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#950236
har du kollat på tändstiften ifall dom är slitna eller har fel elektrodavstånd?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#950281
Sökte lite och hittade detta som finns att läsa mer om i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=31218


Felkodsinformation EFI–231, EFI–232
EFI–231 Adaptiv lambdareglering, dellast EFI–232 Adaptiv lambdareglering, tomgång

Villkor
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod EFI–232 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod EFI–231(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.


Ersättningsvärde
-inget.

Felorsak

Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktig pulsdämpare
-felaktiga givarsignaler.

Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-kan ge hög bränsleförbrukning
-kan ge sämre prestanda.
av stenovegrus
#1307700
Hej! Fick denna felkod idag P0172 på min volvo s70 2.5T. Kom knappt hem, efter en del undersökning hittade jag en spricka på undersidan av slangen mellan insug och tomgångsmotor. Allt funkar ok nu, lampor slockna och bilen går som en klocka.

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]