Sida 1 av 2
toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 00:05
av jocke69
Hej
har fått problem med min 855 -96, har fått vatten i oljan antagligen på grund av trasig topp packning,
Är det svårt att byta denna? är det lönt på den.... oljan är gråvit, kamrem hoppat en kugg.. motor går ej runt
den slog stopp i motor när jag skulle starta den....

Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 00:17
av *pettson*
Hur svarar man på det?
Vad har du för kunskaper? Verktyg? Plats?
Vad är dyrt för dej?
Vad slog stopp?
Hur vet du det var 1 kugg och inte två?
Till att börja med.. OM det nu inte är skadat i övrigt..
OM du har kunskap, plats och verktyg samt tiden.
OM du har runt 5000kr över med allt inräknat.
OM du tycker runt den summan är lönt.
Då kan det vara ide att fixa till det.
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 00:59
av jocke69
att det var en kugg sa mekanikern som kollade på den. när jag startade bilen så sa det dump svårt att beskriva i text.
vad är det som kostar så mycket? har inte mekat så mycket med 850 mest äldre Volvos..
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 01:52
av Lucif3r
packningar, bultar, lim, ev. ventiler, kamrem och lite annat småskit. Det springer iväg i kostnad snabbt.
Re: toppackning B5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 19:47
av jocke69
Tjabba... okej det förstår jag... några särskilda verktyg mer än till att låsa kamrem? ??:-/
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 20:08
av *pettson*
Inte inräknat några ventiler..
Men en komplett kamremssats.
En komplett packningssats.
Lim
Topplocksbultar
En full oljeservice
Glykol
Det går säkert att påverka priset nånting. Men när man räknar gör man det på HÖGSTA, är man villig att göra det för högsta så gör det ju inget om summan sjunker.
Åt andra håller är jäkligare..
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 20:34
av Lucif3r
kamlåsningsverktyg, verktyg att hålla emot ventilkåpan, momentnycklar....
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 21:03
av jocke69
okej
ska räkna på detta lite... eller ska jag byta motor istället????
Re: toppackning b5252s
Postat: sön 04 jan 2015, 21:10
av Lucif3r
Du får väl jämnföra med vad en turbomotor kostar på skroten. Men det är ju inget som säger att den är i fint skick heller, så kamrem och packningar bör du byta i vilket fall.
Det är ju inget litet jobb att byta hela motorn heller....
Re: toppackning b5252s
Postat: mån 05 jan 2015, 13:37
av MickeM
Hej.
Bilen kanske är värd de tusenlappar och besvär ett toppackningsbyte innebär., mot att skaffa likvärdig fungerande bil.
Endast du vet svaret på det.
Man ska inte måla fan på väggen MEN,,,
Varför har kamremmen hoppat en kugg?
Vad tog stopp?
Hoppad kamrem kan göra att det tar stopp.
=Stukade ventiler och ev skadad kolv/ar.
Men varför hoppade kamremmen.
Kamremmen hoppar inte pga trasig packning.
Vattenfylld cylinder kan det bli av kass packning, men då borde inte remmen hoppat över.
I vilken ordning hände detta?
Märkte du kylvätska i oljan efter att det tog stopp?
Det kan vara hela felet, dvs att kamremmen hoppat, och gjort ventilsallad av kolvar, topp och ventiler.
Det verkar vara större fel än bara packningen.
Vore jag du skulle jag riva motorn innan jag skaffar delar. (Om bilen är värd jobbet och förväntad kostnad)
Du kan ställas inför valet, ķostnad för annan motor +extra mtrl + besvär, eller skrotning. Tyvärr.
Jag bara manar till eftertanke.
Micke.