Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddan855
Hej!
Batteriet i min 855 -95 drog ur pga tänd innerbelysning. Larmet, som jag aldrig någonsin använt, aktiverades. Tydligen har det en startspärr och bilen tutar och blinkar så fort en dörr öppnas, eller startnyckeln vrids om. Jag har laddat batteriet fullt och testat olika knapptryckningar på larmfjärrens två knappar, batterierna i fjärren är splitternya. På larmnyckeln står Volvo och på rutan sitter en dekal Volvo car guard. Jag har provat att gå in i bilen, vänta tills den slutar tuta och inom 5 sekunder vrida om startnyckeln, vilket är något jag googlat fram kan fungera. Inget tycks hjälpa. Det enda som händer när jag vrider på nyckeln är att lysen, fläkt, radio och så går igång, dessutom larmet. Startmotorn däremot är stendöd. Är det verkstan nästa, eller finns det något jag kan göra?
Användarvisningsbild
av SvenB
Har du provat vrida om tändningen innan det slutat tuta. Så var det i alla fall på min V70 MY99.
av Schmoyoho
Om du har en -95:a kanske du har en extern startspärr, en sån där extra "knapp" på nyckelringen som du behöver för att starta bilen. Vad händer du använder den innan larmet slutat pipa?

Edit: läste just du redan försökt starta bilen så antar du inte har en extern startspärr...

Egentligen har väl startspärren inget att göra med larmet att göra, så det kanske är två oberoende problem som uppstått till följd av att batteriet laddats ur. Vet inte hur mycket elektronik en 850 har kontra en ny bil men där rekommenderas det ju ofta att man lämnar bilen strömlös en viss tid för att låta alla datorer nollas, eller något sånt.
av Freddan855
Tackar för svar. Har också provat vrida om nyckeln innan det slutat tuta, samma resultat. Fjärren har bara två knappar, gissar den ena låser/larmar, den andra låser upp/avlarmar. Har själv aldrig tidigare testat fjärrkontrollen/larmet, alltid använt nyckeln. Kan Fjärren avprogrammera sig om den ligger länge? Den tycks helt sakna kommunikation med bilen/larmet. Eventuellt är det ju fel fjärr, då jag köpt bilen begagnad och aldrig testat Fjärren förut.
av jeg46
Gör bilen strömlös 12 timmar kan hjälpa! lurigt det där med elektronik Blev du tillrådd att inte använda fjärren när du köpte bilen eftersom du använt nyckel hela tiden bekvämt med fjärren annars
av Freddan855
Tog ur batteriet ur bilen för att få det till ström för laddningen över natten, minst tolv timmar. Fjärren var inte monterad på nyckelringen, utan låg i en påse med alla extranycklar som medföljde, inget sades om dess funktion och jag frågade inte. Av skepsis mot dess funktion och eventuella elektroniska krångel funkar nyckeln utmärkt, tills nu...
Användarvisningsbild
av SvenB
Freddan855 skrev:Hej!
Är det verkstan nästa, eller finns det något jag kan göra?
Ja, jag tror det. Eller åtminstone hitta någon som har monteringsbeskrivning på ett sådant larm. Vid noggrannare tanke såg jag att bilen var från 95. Jag har inte haft någon 855 men väl en 940 från 95. På den fanns inget larm utan jag monterade ett eftermarknadslarm Volvo Car Guard, troligen ett lika larm som du har. I bilen var kablage draget för montering av larmet. Jag vill minnas att man tog bort en bygling i multikontakten vid monteringen. Om du hittar någon som har monteringsbeskrivningen kvar ka du se var den byglingen satt. Hittar du det kan du montera bort hela larmet.
av DandanRacing
Larmet heter Vga ll och sitter på plats 210/211 ovanför förarens vänsterfot, bara att plocka bort och bygla (sätta en sladd) mellan 50e och 50f . Svart klump med en grön kontakt uppepå.

Innan du gör det kan du testa att leta upp säkringen till larmet och dra ur den sen håller du den precis så den får kontakt i säkringsdosan sen är det bara att snabbt blinka med strömen genom att dra säkringen upp o ner 5-20ggr, detta bör nollställa larmet och du kan nu läsa in nya dosor.

Nu är jag inte säker på att 855 gör samma procedur men detta fungerade i min 940 med larmrelä från 855. Vrid tändningen till då halvljuset tänds och sen tillbaka till noll 4ggr femte gången ska du lämna tändingen påslagen, nu bör larmdioden börja blinka och du kan läsa in fjärrkontroller genom att trycka på den stora knappen på fjärrkontrollen. (Lilla knappen är en nödknapp som får bilen att larma)

Om fjärren fungerar bör den ge ifrån sig ett svagt bip då du trycker på stora knappen, samma med lilla.

Detta gäller om du har volvo guard ll (vga ll) i bilen, vilket du borde ha då det var larmet volvo monterade i 850..
av Freddan855
Skall testa det där med att glappa säkringen till larmet (om jag kan lokalisera den, men det borde ju höras när det slutar tuta om man testar plockar ur en efter en, får förse mig med hörselproppar och grannarna lär ju undra...) och se om det nollställer sig och sedan läsa in larmfjärren på nytt genom att vrida tändningsnyckeln som beskrivits.

Japp, fjärren blippar svagt då man trycker på någon av knapparna, vilken den inte gör om batterierna plockas ur. Den funkar nog.

Gissar att detta 50e och 50f är märkningar på kontakter under instrumentpanelen ovanför vänsterfoten?

Skall genast gå ut och meka lite :-)

Återkommer med resultat.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS