Sida 1 av 2

byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: lör 27 dec 2014, 01:35
av Knatch
Tja!
Jag har en s70 -97 med 39.6k på nacken.
Var inne och besiktade men fick nedslag på höger stötdämparfäste bak. Ska jag byta hela dämparen eller är det ett fäste bara? Jag har inte tagit ner och kollat än pga platsbrist.
Kan tillägga att det klonkar när jag kör över vägbulor och ojämnheter. Låter som när fjädersätet är slut typ.

Sen skulle jag behöva en liten beskrivning på vilka verktyg som behövs till det samt vad som behövs för att byta bromsbackar.
Lite onödigt att ta med alla verktyg eftersom att jag ska göra det på macken.

Tack på förhand

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: lör 27 dec 2014, 10:41
av Perra83
http://www.vparts.se/se/volvo-s70/volvo ... n-niv.html

Det är detta du behöver ha. Du får fälla fram baksätet och plocka bort inredningen på sidan så du kommer åt fästet. Biltema säljer fina stötdämpar verktyg så du kan hålla tappen på dämparen medans du lossar muttern.

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: lör 27 dec 2014, 23:28
av *pettson*
Har Man 39+k mil på mätaren och inte bestämt vet när dämparna byttes senast.
Då byter man både dämparna och fästena. Det är småpengar mot vad.överraskningen med dåliga dämpare kan utgöra.

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: tor 01 jan 2015, 23:13
av JE Jr
Men det är jättetråkigt att byta bakre dämpare! Finns risk att de fastnat ganska duktigt i nedre fästet, och då får man va försiktig så man inte har av bulten, den är svetsad i "länkarmen"...

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: fre 02 jan 2015, 01:01
av *pettson*
Skulle det vara.någon ursäkt för att ha.potentiellt dåliga vägegenskaper?
Känner man att infästningen är ett problem så lämnar man in bilen.
Felet är att folk tror stötdämparen fastnat av rost eller annat. Man spöar sen dämparen i hopp om att den ska lossna.
Om.. man tog sej tid och tittade på.den nya så såg man det *magiska... stötdämparna sitter på en KONA.
Konan är under 7 grader och därmed självlåsande. Tada!!

Lossa muttern..vill den inte så använd rätt utrustning att hetta upp den med istället för att dra av skiten. Är det inte en kupolmutter längre så rengör gängan med stålborsten och använd rostlösare. För att lossa.. lossa och dra åt växelvis tills det släpper.
När muttern är loss tar man några droppar rostlösare som glidmedel och sprayar på dämparinfästningens insida..
Sätter ett brytjärn emot fjäderhållaren spänner upp. Tar en hammare och knackar till vid INSIDAN av dämparens infästning.
Det säger klick och så är dämparen lös.. släpper så fint. Den ska varken brytas eller spöas bort. Den ska LOSSAS.
Bytt nåt hundratal utan några offer..

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: lör 03 jan 2015, 00:44
av JE Jr
Ja, du ser, jättetråkigt att byta ;)

Sa aldrig att man inte skulle göra det, utan bara att man ska passa sig så man inte står där med trasiga länkarmar :)

Jag lämnade faktiskt in bilen till en som hade alla resurser när bakdämparna på min bil S70 skulle bytas, var så rädd att ha av bultarna...

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: lör 14 feb 2015, 04:15
av Knatch
Tack för hjälpen! :) blir till o byta dom nu i helgen!

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: sön 20 aug 2023, 13:58
av MarcusJ
*pettson* skrev: fre 02 jan 2015, 01:01 Skulle det vara.någon ursäkt för att ha.potentiellt dåliga vägegenskaper?
Känner man att infästningen är ett problem så lämnar man in bilen.
Felet är att folk tror stötdämparen fastnat av rost eller annat. Man spöar sen dämparen i hopp om att den ska lossna.
Om.. man tog sej tid och tittade på.den nya så såg man det *magiska... stötdämparna sitter på en KONA.
Konan är under 7 grader och därmed självlåsande. Tada!!

Lossa muttern..vill den inte så använd rätt utrustning att hetta upp den med istället för att dra av skiten. Är det inte en kupolmutter längre så rengör gängan med stålborsten och använd rostlösare. För att lossa.. lossa och dra åt växelvis tills det släpper.
När muttern är loss tar man några droppar rostlösare som glidmedel och sprayar på dämparinfästningens insida..
Sätter ett brytjärn emot fjäderhållaren spänner upp. Tar en hammare och knackar till vid INSIDAN av dämparens infästning.
Det säger klick och så är dämparen lös.. släpper så fint. Den ska varken brytas eller spöas bort. Den ska LOSSAS.
Bytt nåt hundratal utan några offer..
Kvalificerat skitsnack!
Visst, i teorin är det så det ska gå till men i praktiken på en 25 år gammal bil med originaldämparna kvar är det inte så. På inga villkors vis!
Kämpar just nu med höger stötdämpare som har blivit ett med fästet. Vänster dämpare fick jag använda vinkelslipen på, tog tre timmar.
Med den typen av rost är det inget som säger *klick*...

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: sön 20 aug 2023, 19:21
av Daniel78
Har nyss bytt mina originaldämpare efter 29år utan vinkelslipen. Lyckades att knacka bort dom med en lång skruvmejsel (7) och hammaren.

Lycka till!

Edit—-/ jag lagg på liten silikonfett på fästen innan jag satt ditt de nya stötdämparna.

Re: byta bakre stötdämparfäste eller hela dämparen

Postat: sön 20 aug 2023, 20:21
av MarcusJ
Daniel78 skrev: sön 20 aug 2023, 19:21 Har nyss bytt mina originaldämpare efter 29år utan vinkelslipen. Lyckades att knacka bort dom med en lång skruvmejsel (7) och hammaren.

Lycka till!

Edit—-/ jag lagg på liten silikonfett på fästen innan jag satt ditt de nya stötdämparna.
Tack!
Gav upp efter tre timmars kämpande idag. Har försökt med alla knep som finns, och det rör sig inte en millimeter. Det bara flexar i gummibussningen.

Vänstra dämparen provade jag att värma (har en rejäl gasbrännare) men det slutade bara med att gummibussningen i dämparens fästögla brann upp. Sedan hade jag inget val än att använda vinkelslipen. Fästbulten i bakaxeln såg ut som något bärgat från Titanic... Höger sida är minst lika illa, men hade ingen lust att kapa i skiten.