Sida 1 av 1
Vevhusventilation volvo 850
Postat: mån 15 dec 2014, 20:08
av sunckan
Hej!
Ersatte nyss vevhusventilationen på min 850. Bytte oljefälla samt tillhörande slangar och rör samt packningar till insuget. Gjorde även rent i alla öppningar i insuget.
Problemet är fortfarande kvar med att det inte är undertryck i oljesystemet, den blåser fortfarande ut luft genom oljestickan eller oljelocket. Alla vakuumslangar borde också vara intakta... Märkte idag också att den har börjat skumma oljan, ser ut som chokladmjölk på oljestickan..
Känns sådär när det tog mig 8 h att byta oljefälla...
Är det någon som har stött på liknande problem?
Alla tips mottages tacksamt!
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: mån 15 dec 2014, 22:57
av *pettson*
När du nu hade insuget borta så hade du oljefällan loss. När du hade det så rengjorde du och dubbelkollade båda öppningarna i blocket. Både den för utgående gas och den för retur av avskild olja.
OM du nu gjort så, och kopplat allt rätt, men ändå har rejält vevhustryck, ja då är det tyvärr dags att ge upp den maskinen. Den läcker isåfall (leakdown) så mycket internt att den inte klarar av att få i sej den mängden gas igen och då ligger trycket hela tiden rejält positivt.
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: mån 15 dec 2014, 23:47
av sunckan
Hej,
Tack för svar!
Ja, gjorde rent ordentligt och allt sitter tätt med ordentliga slangklämmor...
Ok, det är tråkigt att höra, finns det något överhuvudtaget jag kan göra? Skär motorn helt inom en snar framtid om jag fortsätter köra?
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: tis 16 dec 2014, 13:33
av *pettson*
Nej den kommer inte att skära. Men jag föreslår att du mäter upp det hos någon firma. Någon som kan mäta upp leakdown åt dej.
Ju otätare bilen blir ju mer vevhustryck får den. Problemet är att när flödet inte räcker till så bygger det tryck och vips har du skjutit packboxar eller oljesticka osv så att du förlorar olja. Sen är det inte lång tid kvar.
Notera nu att jag kan inte säga med exakthet att din bils leakdown är för stort. SÅ vill du veta exakt så ska du lämna in bilen för kontroll.
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: tis 16 dec 2014, 18:53
av MickeM
Hej.
Skummar oljan?
Låter lite märkligt att den skulle göra det av att den är slut i motorn.
Det är inte så att har en blåst topplockspackning?
Tänker mig att kompression går ut i oljereturen från toppen (liiiite långsökt, jag vet), samt kylvätska ner i oljan, eftersom den är grå.
Blir oljan normal i färgen efter ett tag, så är det inte kylvätska i den.
Micke.
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: tis 16 dec 2014, 22:50
av sunckan
Hej Micke,
Ja oljan skummar, skummad olja kommer upp genom slangen/plaströret som går från oljefällan till huvudluftröret (mellan luftfilter och insug). Öppnade kopplingen i går för att kolla läget, och det var skummad olja hela vägen upp dit, snart har jag väl det i gasspjället också...
Bör ju anmärka att motorn har gått 44 000 mil.
Det kan faktiskt hända att det är vatten i oljan, på stickan ser det ut som det är två "lager" ett tunnare och et tjockare... Ska kolla närmare på detta!
Återkommer.
tack!
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: tis 16 dec 2014, 22:53
av Tungviktarn
Crc engine flush gör underverk på täpta motorer.
Re: Vevhusventilation volvo 850
Postat: ons 17 dec 2014, 03:22
av Lucif3r
Tungviktarn skrev:Crc engine flush gör underverk på täpta motorer.
Nu är du lite väl tidigt ute, det är några månader kvar till 1a april...