Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lolf
hej!
min v70 -99 2,5 liter på 140 hk automat och med gasvajer har helt plötsligt fått en väldigt ojämn tomgång.
för det mesta pendlar den mellan 1200-1700 varv men ibland ligger den på 1200 och den har legat väldigt lågt också men inte på det senaste.
jag tänkte först på tomgångsmotorn , men tvivlar eftersom den nästan aldrig går under 1200 varv.

den går väldigt lite och kan stå en längre tid
annars går den perfekt, misständer inget, man märker inget konstigt när man kör, bara på låga varv.

är det någon som har en bra ide
Med vänlig hälsning hans
av skrothögen
Kolla om det finns läckage i slangarna till insuget.
Tomgångsmotorn kan ju hänga upp sig om det är fullt med skit inuti, den går ju att prova med en säkrat sladd till batteriet.
Jag hade en tomgång som vid kallstart låg på 200 varv och när den blev varv hamna den på 1200-1500, ja bytte slangar och tändstift, mätte tändkablar, gjorde rent spjällhus men inget hjälpte, så ja kikade på tomgångsmotorn som såg så "fin" ut utvändigt men inuti hade den fastnat så ja gjorde rent den och provkörde den några gånger och bilen gick åter till bra tomgång :)

Om du inte vill krångla med att ta bort tomgångsmotorn så kan den nog provköras om du har tillgång till dator, program och ODB-kabel.
Och även se om den ger några felkoder.

// Skrothögen
av lolf
tack för tipset
då ska jag kolla upp den, jag kunde inte se att det var några dåliga slangar jag provade även med startgas.

den ska besiktas snart och det lär väl inte gå om den håller på så här, tänker på avgasvärde?
Med vänlig hälsning hans
av lolf
knackade på tomgångsmotorn eller vad den heter och nu fungerar den perfekt, frågan är hur länge

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]