Sida 1 av 1

Knapp på växel spak fastnar (automat)

Postat: fre 06 okt 2006, 18:02
av Pirrev70Rawd
Började nu i sommras, att knappen man trycker in när man skall lägga i drive eller back fastnade på växel spaken(stannar i intryckt läge) då & då!!

ibland fick man trycka ut den med båda tummarna, ibland kom den ut av sig själv nästan direkt efter den fastnat!!!

så inte detta som ett jobbigt problem i & med att d inte hände så ofta!!!

men dom senaste dagarna fastnar den varje gång man läger i ett läge(drive eller back)

hörs även ett klick ljud när man trycker ner bromsen när man står på lägget parkering eller neutral!!, från växelspaken(området runt där)

e d nåt man bör kolla upp eller e d bara att knappen börjat kärva?(rengöring i springor)?

har aldrig kört med knappen intryck, har alltid pillat ut den innan körning!!

har väl inte märkt nåt direkt när man kör, kanske ett fåtal gånger att varven fortsätter öka när den bör växla!!!

har annars inga problem, den växlar lugnt & fint, har byt olja i lådan för sex månader sen!!!

bilen är en v70 r awd automat -99

tacksam för svar

//pirre

Postat: lör 07 okt 2006, 09:36
av Busta_Hymen
Vad klickljudet anbelangar så är det helt normalt, det är låset som hindrar dig från att lägga i drive/back utan att hålla ner bromsen.

Re: Knapp på växel spak fastnar (automat)

Postat: tor 15 jul 2010, 12:22
av RIPMJ
Har också detta problemet, vet inte vad som kan vara fel? Går de att på något sett att lossa själva knappen och kolla bakom?

Re: Knapp på växel spak fastnar (automat)

Postat: fre 27 sep 2013, 00:56
av source011
Någon som hittat nån lösning på detta? Lider av samma fel jag med :)

Sv: Knapp på växel spak fastnar (automat)

Postat: lör 28 sep 2013, 09:34
av jezper
Har också samma fel. Ska prova med 5-56 och försöka rengöra med ståltråd eller dyl.

Re: Knapp på växel spak fastnar (automat)

Postat: lör 28 sep 2013, 13:11
av Perc
Min knapp (V70 98) kärvade också, tror det är nåt som går sönder och gör så saker och ting hoppar ur läge. Orkade aldrig göra nåt åt saken.

Knappen har hur som helst inget med själva växellådans uppförande att göra, typ att den växlar vid för höga varv eller så.