Sida 1 av 1

Svåröppnad motorhuv, V70

Postat: sön 23 nov 2014, 12:32
av mikaelm
När jag på min V70XC -00 drar i spaken under ratten för att öppna motorhuven, så öppnas endast höger sida (sett i bilens riktning), vänster sida går inte upp tillräckligt för att kunna öppnas med spärren under grillen. Verkar som att detta är ett vanligt fenomen(?) på V70, och om man är två, så går det bra, men är man själv så ska man kunna gå fram och tillbaka mellan spak och huvspärr. Det ska också gå att dra i huvens bakkant, har jag hört. Mitt tips är dock att lägga in något mjukt, t.ex. skumplast, under grillen mot den sidan som inte går upp.

Vet att det går att justera spärren för huvens gångjärn på 240, men osäker om det går att göra på V70. Det går att justera låshakarna som öppnas med spaken, men det hjälper inte - har även smörjt och bytt dessa utan framgång. Och när jag drar i spaken, så går det endast att se att vänster sida (som är svår att öppna) öppnas i spärrhaken, inte höger sida!? Någon menade att enda sättet är att byta ut vajern; är det så att vajern blir slapp på ena sidan?

Strax innan huven stängts, så är den ca 2 cm lägre på vänster sida, kan problemet bero på detta och hur åtgärdas detta i så fall? Är det muskelrikning som gäller, dvs bända huven så den blir rak?


/ Mikael Markström

Re: Svåröppnad motorhuv, V70

Postat: sön 23 nov 2014, 13:00
av VolvoMotor
Drar du i spaken tillräckligt långt? För när jag drar i spaken under ratten på min 855a så öppnas först ena sidan (glömt vilken som öppnas först), men jag måste fortsätta dra spaken ännu längre för att det andra låset ska klicka upp. Båda låsen går inte upp samtidigt alltså. Vet inte om det ska vara så eller inte?

Re: Svåröppnad motorhuv, V70

Postat: sön 23 nov 2014, 13:16
av Lucif3r
Justera huvlåsens höjd så du får jämnhöjd på huven. Att den inte öppnas är för att den går upp snett och 'fastnar' i låset. Väldigt pilligt att få det exakt, själv gav jag upp och nöjde mig med att bara lyfta på huven på vänsterkanten innan jag öppnar den vid grillen. Innan var man tvungen att vara 2 för att öppna huven :P


Wiren går f.ö. handtag->vänsterlås->högerlås. Så det är vänster lås som öppnas "först", men korrekt inställt öppnas dom samtidigt. Högerlåset kan inte öppnas utan att vänster öppnas.

Re: Svåröppnad motorhuv, V70

Postat: sön 23 nov 2014, 14:22
av VolvoMotor
Lucif3r skrev:Justera huvlåsens höjd så du får jämnhöjd på huven. Att den inte öppnas är för att den går upp snett och 'fastnar' i låset. Väldigt pilligt att få det exakt, själv gav jag upp och nöjde mig med att bara lyfta på huven på vänsterkanten innan jag öppnar den vid grillen. Innan var man tvungen att vara 2 för att öppna huven :P


Wiren går f.ö. handtag->vänsterlås->högerlås. Så det är vänster lås som öppnas "först", men korrekt inställt öppnas dom samtidigt. Högerlåset kan inte öppnas utan att vänster öppnas.
Aha, ok. Tack för klargörandet. :)

Re: Svåröppnad motorhuv, V70

Postat: sön 23 nov 2014, 16:29
av mikaelm
Ok, men konstigt då att jag endast kan se att vänster huvlås öppnas när huven är öppen. Höger rör sig inte alls. Ändå är det vänster sida som jag har problem med.

Vad gäller justering i höjdled, så har jag provat att sänka båda sidornas huvlås maximalt och även bytt ut låsen, utan att det hjälpt.

Och ja- jag drar tillräckligt hårt i handtaget. Även mekaniker har problem att öppna.

Finns det inget annat stoppläge att justera?

Och hur är det med att huven är ca 2 cm lägre på vänstersidan som det är problem med, kan det inte vara detta som är orsaken? Kanske jag ska prova att sänka endast denna sidans huvlås? Och går det inte att justera/ rikta eller måste man i så fall bryta huven med händerna?

/ Mikael Markström