Sida 1 av 2
Limma läckande kylare?
Postat: lör 15 nov 2014, 17:21
av mikaelm
Har fått läckage i ena nedre hörnan av kylaren och det kommer en droppe var fjärde minut.
Kan det gå att lägga på lim utanpå, och i så fall vilket lim? Skulle tvåkomponents epoxy fungera? Kylaren blir väl knappt hundra grader varm, kan det vara ett problem för limmet?
Kanske det skulle vara bättre att använda en bockad aluminiumplåt som limmas på, då man inte behöver ha limmet direkt där det droppar?
Eller har någon något annat förslag för att slippa byta hela kylaren? Det är nog ganska svårt att svetsa, skulle jag tro.
/ Mikael Markström
Re: Limma läckande kylare?
Postat: lör 15 nov 2014, 17:27
av mikaelm
Re: Limma läckande kylare?
Postat: lör 15 nov 2014, 18:04
av *pettson*
Kylare är ett problem med tiden. Det finns inga genvägar om du nu inte ser någon tydligt spricka eller något tydligt hål.
Vanligast är att gavlarna separerar från cellpaketet. Ibland går det att klämma ihop aluminiumklämman.
Annars är det till att byta kylare. Det finns ingen genväg som fungerar i längden.
Re: Limma läckande kylare?
Postat: sön 16 nov 2014, 00:41
av TobbeViktor
Vet ju inte exakt var du ska limma, men är det plastdetaljer är svårt att limma.
Försökte limma en plastdel på mitt kyl, utan lyckat resultat. Är det metall, så vill det ju till att du inte täpper till nån del
av kylet.
Jag personligen hade nog bytt det. Är inget superkomplicerat jobb, bara skitigt och bökigt.
Re: Limma läckande kylare?
Postat: sön 16 nov 2014, 08:33
av Lucif3r
85x70 kylarna är väl rätt kända för att släppa i gavlarna med tiden. Bättre att byta kylaren än att göra någon tattarlagning som när som helst kan släppa och koka bilen.... Blir betydligt dyrare än en ny kylare...
Re: Limma läckande kylare?
Postat: sön 16 nov 2014, 12:17
av mikaelm
Tack för svaren!
Det är en V70XC -00 med B5244T -motor. Läckaget är från höger sida av kylaren (sett i bilens riktning) i skarven där plasthöljet är i fastklämt i metallen, antar att det är cellpaketet. Försökte igår att klämma ihop metallen något med en polygrip, och efter att ha torkat såg det rent och fint ut utan att det droppade. Innan kom en droppe var fjärde minut. Så jag hade på tvåkomponents metallepoxy i skarven.
Imorse när jag kollade, så hade det inte läckt något men det var lite blött på limmet. Efter att ha torkat rent det, så började det droppa var fjärde sekund! Hade då på lite extra lim, men fortarande kommer det en droppe var sjätte sekund nu. Verkar som att enda sättet är att samla upp det som läcker i en glasflaska och hälla tillbaka det, och sedan byta kylare.
Dock kostar en begagnad kylare dryga tusenlappen + arbete, ny på mekonomen ligger på 2500 kr + arbete. Verkar som det inte är så noga med motormodellen eller att det skulle behöva vara XC, vanlig V70 kanske passar. Däremot måste det vara för en automat, så Biltemas passar inte för 1200 kr.
/ Mikael Markström
Re: Limma läckande kylare?
Postat: sön 16 nov 2014, 12:27
av Krakus
Jag limmade mitt gamla (snarare tätade) med kemiskt metall! Den som man knådar. Först rengjordes allt med stålborste. Sen aceton.
Efter 4 år såldes bilen (en 850). Det var tätt hela tiden.
Re: Limma läckande kylare?
Postat: lör 22 nov 2014, 15:12
av mikaelm
Provade att limma med Plastic Padding extreme repair ovanpå den tidigare lagningen, men när jag värmde med en kup´efläkt, så började det droppa igen - verkar som att värmen får det att börja läcka.
Så, nu har bilen en fått en annan kylare, begagnad för totalt 1200 kr inkl. arbete vilket jag antar var ett ganska ok pris och nu verkar det inte läcka någonting.
Är det någon som vet hur mycket kylarvattnet brukar sjunka efter att ha tömt systemet? Brukar man behöva efterfylla i expansionskärlet flera gånger?
/ Mikael Markström
Re: Limma läckande kylare?
Postat: lör 22 nov 2014, 21:00
av S6024t
"Brukar man behöva efterfylla i expansionskärlet flera gånger" hur menar du ? kan ju bli luftfickor som försvinner efter ett tag,då får du fylla på..
Re: Limma läckande kylare?
Postat: lör 22 nov 2014, 21:59
av Nexus
1-2 ggr får du efterfylla. Jag brukar fylla max sen ut köra den varm sen fylla upp till max igen. Det brukar räcka med 1 gång ibland 2...