Sida 1 av 1

Volvo S 70

Postat: fre 07 nov 2014, 09:56
av mercury-50
Ja frågan kanske har varit uppe tidigre men det är gamla inlägg o nya är ju alltid bra. Jag står i valet att köpa en Volvo S70 -97 som just passerat 10.000 mil. Vad bör jag tänka på? Gaspjället? Packboxen abs lampor samma problem med -97 års modell osså? Berätta gärna om det är något jag kan kolla när jag är på plats. Tacksam för snabba svar med tanke på att det är denna helgen jag skall titta på den Tack !!

Re: Volvo S 70

Postat: fre 07 nov 2014, 10:30
av Lucif3r

Re: Volvo S 70

Postat: fre 07 nov 2014, 14:27
av Jeppe940
Är kamremmen bytt med hänsyn till ålder?
Låga miltal är inte nödvändigtvis mycket bättre än höga. Min 850 -95 hade gått 16000 mil när jag köpte den. Jag har aldrig haft en bil som hade så mycket missljud i chassiet, tyvärr. Bussningar vill liksom motioneras för att hålla sig friska. Likaså bildas ofta en speciell rost undertill om bilen står still mycket på t.ex. gräsmattor.
Hur mår bromsarna? har de stora rostangrepp eller ligger de an? (känn på fälgarna efter körning). Handbroms, drivknutar, hjullager osv.

Lyssna, kläm och känn, lycka till!

Re: Volvo S 70

Postat: fre 07 nov 2014, 18:38
av Kena
97 hade vanligt gasspjäll med vajer till gaspedalen, alltså inte problemmodellen. Sedan finns det inte så mycket mer än det som skrivits ovan, styrleder kan du kolla så de inte glappar och kolla så miltalen stämmer med besiktningsprotokollen.

Re: Volvo S 70

Postat: lör 08 nov 2014, 23:04
av Perc
Det är inte bara elektroniska spjällhusen som har problem. Jag hade kärvande gasspjäll på min 97:a. Orkade aldrig fixa det, det lagade sig självt när våren kom och sen bytte jag bil så det blev nästa ägares problem. Jag brukar inte göra så men jag glömde bort det.

Det blev hur som helst lite spännande när man kom in i tätort och skulle sakta ner och bilen fortsatte i 100 knyck. Det här hände samtidigt som Toyota hade problem med kärvande gaspedaler men till skillnad från alla klantar som grät ut i media så konstaterade jag bara faktum, slog automaten till N och stannade vid vägkanten med rusande motor.

Annars skulle jag vilja påstå att det är en mycket bra bil ur driftsäkerhetssynpunkt. Bästa bil jag haft om än väldigt omodern i dagsläget med fyrstegsautomat och trött sugmotor. Snabb var den inte.

Re: Volvo S 70

Postat: sön 09 nov 2014, 00:32
av Lucif3r
Javisst, allt som rör sig kan kärva, det säger ju sig självt. Men normalt sett ska det inte hända om spjället använts som det ska.
En rengörning lite då och då är ju ingen dum idé heller. Även om det inte "skadar spjället" som med ett elektroniskt, så samlas det fortfarande skit som kan försämra funktionen, t ex att spjället inte stänger helt 100% eller, i värsta fall, börjar kärva.