Bromsbelägg har eventuellt lossnat, törs jag köra?
Postat: sön 02 nov 2014, 20:06
Det verkar som om jag eventuellt råkat ut för problemet att limmet som håller ihop bromsbeläggen i bromstrummorna till handbromsen lossnat i ena hjulet. Det hände när jag efter en lång åktur med ett släp höll på att backa fram och tillbaka för att parkera ett släp. Bilen är en Volvo 850 GLT -97, en lågmilare som gått runt 9500 mil.
Det gick att backa. Men att köra framåt gick plötsligt inte. Det var som om handbromsen dragits åt absolut stenhårt. Först tänkte jag att det som hänt var något typ det som ofta hände med gamla Saab 900:or (1979-93), alltså att en arm i parkeringsbromsen kunde ha fastnat. Men då brukade det gå att köra framåt på ettan och då lossnade oftast den här armen. Det här felet på 850:an kändes dock direkt som att det satt hårdare. Och att det gick att backa stämde väldigt väl med det typiska 850-felet att limmet i ett bromsbelägg lossnat och blockerade hjulets rörelse framåt men inte bakåt.
För att kolla vad som var felet beslutade jag mig för att lyfta upp hjulen med domkraft och snurra på dem. Det lustiga var att båda bakhjulen snurrade (lade ur växeln och prövade med framhjulen också, och de snurrade också).
Kan det vara så att ett brombelägg halkade litet ur sin plats när jag hissade upp bilen med domkraften? Och törs jag i så fall pröva köra till verkstaden eller till garaget där jag själv skulle kunna fixa felet? Jag har ju läst att om en bromsback lossnar när man kör i t ex 70 km/h så ryker hjullagret, vilket ger en dyr reparation. Så spontant tycker jag att detta verkar riskabelt om felet kan vara ett bromsbelägg som lossnat.
En variant skulle kunna vara att backa bilen. Det skulle kunna vara en vettig lösning för att få in bilen i garaget, förutsatt att jag siktar rätt och inte behöver köra framåt och inte behöver bärgning i slutändan. Eftersom jag inte har alltför långt till verkstaden så skulle jag teoretiskt kunna backa dit på småvägar kring midnatt och då spara åtminstone en tusenlapp på bärgningen.
Men hur är det, är det riskabelt att backa också om ett bromsbelägg släppt?
Jag ger mig själv helst inte på att jobba med bilen där den står nu. Eftersom jag höll på att backa med släpet så står bilen väldigt illa till utrymmesmässigt på ena sidan om jag skall jobba med bilen. Jag tror jag kan få bort hjulet och jag har prövat hissa upp bilen på den trånga sidan med en garagedomkraft (originaldomkraften med veven fick inte plats). Så i nödfall kan jag ju pröva med detta även om det då blir otrevligt att jobba med bilen.
Att bärga bilen genom att lyfta den i bakändan går att göra som bilen står nu. Men eftersom jag inte är säker på att det är ett bromsbelägg som lossnat så känns det kymigt att pröjsa 1500 :- (eller nästan det) på en bärgning plus en tusenlapp för att verkstaden skall börja felsöka något som kanske egentligen inte är något påtagligt fel.
Jag kan tillräckligt för att byta brombelägg på en bil och har också Haynes gör-det-själv-bok för 850. Men som bilen står nu är det väldigt otrevligt att jobba med den. Speciellt om det är mörkt och det inte är fint väder.
Sedan är också frågan om jag bör köpa Volvo original bromsbelägg. Enligt uppgifter i bl a en tråd här på jagrullar så varnar man för originaldelar i det här fallet eftersom just de har den här limningen som kan lossna. Stämmer varningen för originalbrombeläggen eller är det någon från Mekonomen, Biltema eller Meca som postat de här inläggen?
Någon som har några synpunkter på vad som verkar vara vettigt att göra?
Det gick att backa. Men att köra framåt gick plötsligt inte. Det var som om handbromsen dragits åt absolut stenhårt. Först tänkte jag att det som hänt var något typ det som ofta hände med gamla Saab 900:or (1979-93), alltså att en arm i parkeringsbromsen kunde ha fastnat. Men då brukade det gå att köra framåt på ettan och då lossnade oftast den här armen. Det här felet på 850:an kändes dock direkt som att det satt hårdare. Och att det gick att backa stämde väldigt väl med det typiska 850-felet att limmet i ett bromsbelägg lossnat och blockerade hjulets rörelse framåt men inte bakåt.
För att kolla vad som var felet beslutade jag mig för att lyfta upp hjulen med domkraft och snurra på dem. Det lustiga var att båda bakhjulen snurrade (lade ur växeln och prövade med framhjulen också, och de snurrade också).
Kan det vara så att ett brombelägg halkade litet ur sin plats när jag hissade upp bilen med domkraften? Och törs jag i så fall pröva köra till verkstaden eller till garaget där jag själv skulle kunna fixa felet? Jag har ju läst att om en bromsback lossnar när man kör i t ex 70 km/h så ryker hjullagret, vilket ger en dyr reparation. Så spontant tycker jag att detta verkar riskabelt om felet kan vara ett bromsbelägg som lossnat.
En variant skulle kunna vara att backa bilen. Det skulle kunna vara en vettig lösning för att få in bilen i garaget, förutsatt att jag siktar rätt och inte behöver köra framåt och inte behöver bärgning i slutändan. Eftersom jag inte har alltför långt till verkstaden så skulle jag teoretiskt kunna backa dit på småvägar kring midnatt och då spara åtminstone en tusenlapp på bärgningen.
Men hur är det, är det riskabelt att backa också om ett bromsbelägg släppt?
Jag ger mig själv helst inte på att jobba med bilen där den står nu. Eftersom jag höll på att backa med släpet så står bilen väldigt illa till utrymmesmässigt på ena sidan om jag skall jobba med bilen. Jag tror jag kan få bort hjulet och jag har prövat hissa upp bilen på den trånga sidan med en garagedomkraft (originaldomkraften med veven fick inte plats). Så i nödfall kan jag ju pröva med detta även om det då blir otrevligt att jobba med bilen.
Att bärga bilen genom att lyfta den i bakändan går att göra som bilen står nu. Men eftersom jag inte är säker på att det är ett bromsbelägg som lossnat så känns det kymigt att pröjsa 1500 :- (eller nästan det) på en bärgning plus en tusenlapp för att verkstaden skall börja felsöka något som kanske egentligen inte är något påtagligt fel.
Jag kan tillräckligt för att byta brombelägg på en bil och har också Haynes gör-det-själv-bok för 850. Men som bilen står nu är det väldigt otrevligt att jobba med den. Speciellt om det är mörkt och det inte är fint väder.
Sedan är också frågan om jag bör köpa Volvo original bromsbelägg. Enligt uppgifter i bl a en tråd här på jagrullar så varnar man för originaldelar i det här fallet eftersom just de har den här limningen som kan lossna. Stämmer varningen för originalbrombeläggen eller är det någon från Mekonomen, Biltema eller Meca som postat de här inläggen?
Någon som har några synpunkter på vad som verkar vara vettigt att göra?