Sida 1 av 1

Automat Växel-låda...

Postat: tis 03 okt 2006, 13:18
av PeterFrost
Jeg har en Volvo 850 10/93 94 model, med smalle forlygter osv. Gear'et
hedder AW 50-42 LE. På min årsmodel er denne gearkasse med lock-up på 2., 3.
og 4. gear. Bilen har kørt 203.000 km.

Symtomerne er følgende. Når bilen har stået natten over, har den en tendens
til at skifte lidt hårdt de første 100 meter. En enkel morgen lavede den
samme som de "normale" symtomer som vil blive beskrevet ned for, uden at jeg
havde kørt, dvs jeg startede motoren, satte gearvælgeren i R, for at bakke
lidt tilbage, for at kunne komme ud af min p-plads. Her begyndte bilen at
ryste, og motoren hævede omdrejninger, for ikke at blive kvalt af gear'et.
Præcis som hvis man i en manuelgear bil, bremser uden at trykke koblingen
ned. Disse fortsatte også ved kørsel, efter 1 km ca, kunne jeg i et lyskryds
sætte gear-vælgeren i P og slukke motoren, da jeg startede igen, og satte
gear-vægleren i D, virkede alt som det plejer.

Næste fejl jeg har oplevet er hvis man kort efter start accelere godt, og så
bremser ned for rødt, "kobler" den igen ikke ud, bilen ryster meget, og
motor øger omdr. Her sætter jeg gear-vælgeren i N, og ved grønt i D, her
hakker den lidt indtil den skifter til 2. gear, og så oplever jeg intet
forkert før næste gang.

En enkelt gang har jeg kunne aflæse fejlen : Lock-up, Slips or Disengages.
Men ellers giver disse fejl ikke fejlkoder i diagnose computeren.

For mig virker det som om gearkassen ikke "kobler ud" og fejlende sker altid
ved kold gear olie. Olie standen er i følge oliepinden fin, måde ved kold og
varm. Målingen er som instruktionsbogen dikteret, målt med motoren i
tomgang.

Jeg talte med AutomatGear Centeret i Gilleje der mente det nok vikke koste
en renovering, som han rundregnet maks skulle ha 20.000 kr for. Pengende har
jeg så sat på en konto, og vil helst ikke røre dem, men kan det gøres
billigere kan jeg få råd til nyt objektiv til kamera'et.

Mine spørgsmål er til dem der kender lidt til automatgear, hvad kan der være
galt, og hvad vil det koste at få lavet, og er en renovering nok, eller er
det muligvis "bare" magnetventiler i styreboksen, og olie-skift der skal til
her ?

Envidere er der nogle der har erfaringer med det ville kunne betale sig at
køre til Volvo-land, Sveige, og få det lavet ?

Håber virkelig på lidt hjælp her, for alle jeg snakker med der ved noget,
føler jeg bare vil sælge mig en masse, jeg reelt set ikke har behov for.

På forhånd tak !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost