Sida 1 av 2

Handbromsbackar

Postat: lör 01 nov 2014, 23:38
av blues1
Har sedan jag köpte min V70 - 00 för ett år sedan hört som ett pistolskott när jag drar handbromsen, drar jag lite till kommer andra sidan med samma ljud. Det händer när jag kör i 30-40. Har förstått att det är något som är löst där bak i bromsarna. Är det klokt att köpa Volvo originaldelar för att delarna ska hålla ihop tro? Någon som känner igen problemet?

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 00:10
av MickeM
Hej.

Jag får också en dunk ifrån varje bakhjul när handbromsen dras år innan bilen stannat riktigt.
Märkte det när jag testade den innan besiktning.
Låter väl lite illa, och sliter på grejerna, men lösningen är väldigt enkel.

Låt bli handbromsen när bilen rullar.

Micke.

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 00:34
av Lucif3r
MickeM skrev:Låt bli handbromsen när bilen rullar.
^ this.

Även om många verkar tro det så är handbromsen INTE byggd för att dras åt när bilen är i rullning - mer än i nödfall givetvis. Ett mer korrekt namn borde vara 'parkeringsbroms', för det är vad den är avsedd för i första hand.

Vill du ha en handbroms som du kan använda när bilen rullar för att sladda(yey... sladda med en framkrafsare...) eller nått så får du montera en riktig hydraulisk handbroms istället.

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 12:01
av Perra83
Så lät min V70R -98 oxå. Även 850, 240 mfl. Alla handbromsar har fungerat prima med Volvobackar.

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 13:43
av taxi
...och mina också. Men visst måste man väl kunna köra och använda P-bromsen? Det är ju så man kör in dom. Och på besiktningen får dom ju också bekänna färg rullandes.

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 14:54
av david70
Även jag får en dunk om jag råkar dra åt då bilen inte är helt stilla. Hade även så på min förra bil, en 850 så förutsätter att detta är "normalt" :)

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 15:11
av js1
Min lät också sådär men fungerade fint i alla år trots det. Nu efter byte av skivor, backar och klossar bak låter det inte längre, inte än i alla fall men det kommer nog tillbaks när fettet "torkat". Har du full funktion för övrigt behöver du inte oroa dig för "smällen".

Re: Handbromsbackar

Postat: sön 02 nov 2014, 16:07
av *pettson*
Visst fungerar det med rullande fordon. Men dom är inte tänkta att användas som någon form av färdbroms. Bilprovningen utsätter bilen för ett par km/h.
Du ska göra likaså vid inkörningen av backarna.
Men en del folk tycker det är kul att handbromsvända och tror även att man ska kunna rycka i kryckan i 50 blås på torr asfalt för att se två svarta spår. Så ligger det däremot inte till.

Kika på väggtjockleken i trummorna på skivorna. Så gör ni detsamma på en vanlig trumma till en bil. Då inser man plötsligt att det är väldigt tunt material i skivorna.
Lägger vi till att backstoppen inte är allt för kraftiga så får vi summan att trummans slitbana flexar utåt innan man får så bra spänn på backarna att dom tar perfekt på torr asfalt mer än en gång.
Skulle man få till så det tvärlåser så riskerar man att stoppen i trumman går av och följer med runt istället.

Klonket får man för att backarna flyttar på sej några mm framåt eller bakåt mot stoppen när man spänner upp vajern.

Re: Handbromsbackar

Postat: ons 05 nov 2014, 14:46
av blues1
Tusen tack för alla kloka ord och kommentarer. Trodde det var ett bra sätt att "motionera" handbromsen att dra lite i den under gång då och då. Har nu förstått att det räcker vid stillastående då och då. Drar också slutsatsen att jag inte behöver byta några backar pga oljudet eftersom bromsen är OK i besiktningen. Då slapp jag göra onödigt jobb, glad för det , tack kära vänner!

Re: Handbromsbackar

Postat: tor 06 nov 2014, 04:52
av Lucif3r
Det går att motionera handbromsen så som du säger, men då bromsar man inte mycket utan snarare mer så att beläggen precis rör trumman och sen släpper man igen.
Annars används den metoden mest när handbromsen inte vill släppa ordentligt, dvs när den redan kärvat. Ett par snabba bestämda ryck i låg fart brukar få dom flesta grin-bromsar att släppa.

Bästa är att helt enkelt se till att den inte kärvar från första början. Vanligt på våra bilar är att vatten tränger in i höljet och rostar wirarna.
Att stå parkerad på handbromsen för jämnan är också ett bra sätt att få kärvande handbroms, ironiskt nog. Det är bättre att stå parkerad på "P"(aut) eller en växel(man) om bilen ska stå parkerad en längre tid, t ex över natten.