Sådär ja. Då var det kirrat.
Jag plockade bort klädseln på insidan, och lirkade bort en ljudabsorberande platta i en plåtöppning,
Innan för plåten kunde jag känna skärmen, och följa den upp till tankröret, Hmm... där känner jag
motorn.... Spanade noggrannare. Aha, där ser jag ju skruven till motorn. Fram med torx25-mejsel.
Va' f-n..... Den lossnar ju inte! Lirk lirk.. men inte lossnar den.
Paus. Kaffe. Internet. In på Bildelsbasen.se. Sök på tanklucka. Aha! Klick på "centrallåsmotor tanklucka" Bild!!
Jaha ja.. den sitter med ytterligare två skruvar. Som sitter från utsidan - under luckan. Tack för den.
Läser tråden här, och fastnar för "riktat våld mot plastbiten". Tillbaka till Bildelsbasen. Bild på tanklucka.
Jaja, man kan crasha den lilla låspluppen, den borde man kunna köpa ny.
Kaffet slut. Pausen slut. Tillbaka ut till bilen.
Men då... det är väl synd att behöva tillgripa amerikansk övertalning... Dags för WD-40. In med pipen under
luckan där jag nu, med bildernas hjälp, förstod att låsningen satt. Pschyyyyttt pshyyyyyyttt....
In i skuffen, Lirka och ruska på motorn. Hmm, kanske nu då.... Ett drag i öppningsknappen i dörren resulterade
i ett litet "gnirk" i motorn. Drar en gång till i knappen. Denna gång hörs bara klicket i reläet. Mera WD-40 från
utsidan. Mera lirk på insidan. Kanske om jag knackar på motorn... Bestämda men försiktiga knackningar på
motorn med skaftet på en skruvmejsel. Mer WD-40. mer knack, mer lirk. Tillbaka till knappen i dörren...
Denna gång lät det inte bara "gnirk", utan mera som "gnnaaiiiirrrk". Men luckan förblev stängd.. Jaja, det verkar
som att det kanske fungerar. Mera WD-40, Mer knack. och mer av båda, flera omgångar. Så tillbaka till dörren,
och öppningskappen... Håller andan... Drar lite lätt... "Klonk"!!! Luckan fjädrar upp!
Nu kom jag åt de två skruvarna som sitter under luckan, och ett ett huj var motorn loss och ute. Mer WD-40,
och lite motion gjorde att den kändes helt ok. För säkerhets skull fäste jag en ståltråd i runt manöverkolven
för att ha en möjlighet till reservöppning innan jag skruvade tillbaka motorn - just in case.... Jag vill ju inte gärna
stå på macken med lång näsa fler gånger.
Bilder från
http://www.bildelsbasen.se
Luckans insida:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=
Motorn:
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... 70&height=
/ Hans-Örjan