Sida 1 av 1

Viscokoppling V70

Postat: mån 06 okt 2014, 08:10
av BUICK58
Tjena gubbar,
Har en fråga ang, viscon på awd bilarna i detta fallet årsmodell 98. Som jag fattar det när jag läser om dem skall de ha frigång på ena hållet för att bakhjulen ej skall skjuta på vid inbromsning & så. Nu är det så att jag har två bilar själv utan frigång & var iväg & kollade på en annan på en skrot den var likadan.
De är ej helt stumma som om de är ihopabrända utan går lika trögt på båda hållen går alltså att dra runt med låsta bakhjul.
E det någon som är insatt i hur det skall vara som kan förklara har vibrationer men vet ej om det är från den stumma viscon eller kardanen.

Tacksam för svar
Mvh B58

Re: Viscokoppling V70

Postat: mån 06 okt 2014, 18:28
av MickeM
Tjena.

Nu har jag aldrig haft en Volvo AWD, men som ett frihjul kan viscon omöjligt vara orginal.
Då skulle du aldrig kunna ha 4wd bakåt.

Visco'n som går trögt åt båda håll är nog ok.
Går den lätt är den nog kass.

Det funkar ungefär så här:
Man kan säga att din bil är enbart framhjulsdriven till framhjulen spinner fortare än bakhjulen.
Då bromsar viscon upp hastighetsskillnaden på ingående/utgående och bakhjulen griper in.

Vibrationer borde komma från stödlagret/gummit.
Inte helt ovanligt, har jag förstått.

Inte särskilt billigt heller.

Micke.

Re: Viscokoppling V70

Postat: lör 18 okt 2014, 09:55
av Henke3
frihjulet har en centrifugalkoppling så det går bara in på backen över 35km/h, därför kan du inte känna frihjulet om du bara vrider viscokopplingen för hand.
de skall kännas lika åt bägge hållen