Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tjena! Har ägt min 850 en vecka nu och tänkte rusta upp den lite, Jag tänkte börja med att byta ut högtalarna då det endast kommer ut ljud från
en högtalare på höger sida. Tänkte kolla med någon kunnig om vilken storlek det ska vara på samtliga högtalare (dörr och instrumentbräda) samt om det finns något att tänka på?
Tack på förhand. Mvh//Emanuel
av areg
Hej.

Har nyss kollat detta eftersom jag själv har köpt mig en 1997 GLT och ville fixa till ljudet något.
Alla dörrar har uttag för 5.25" högtalare, dock har Volvo flyttat lite på hålen, så om du köper eftermarknadshögtalare måste du köpa eller tillverka en adapter så att högtalaren kan fästas ordentligt.
På ovansidan på instrumentbrädan är det uttag för 3.5" högtalare, även här krävs en adapter eller modellanpassade högtalare. Slutligen i hatthyllan är det uttag för 5x7" högtalare. Så ska du i med några 6x9" så är det adapter som gäller även här. Diskanter är ju lättplacerade så dom kan du ju fästa med en dubbelhäftande tejp där du vill ha dom.
av hno12
Ok, nice! Vart kan man få tag på adapter om jag köper andra högtalare? Jag har en -93:a ståendes på parkeringen.
Tänkte kolla på bildelsbasen eller eventuellt kanske på biltema efter högtalare. Kan du rekommendera något annat ställe?
Tack för info//Emanuel
av areg
Adaptrar köper du på din favoritbilstereobutik. T.ex http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... index.html
Eller så tar du och sågar till en bit MDF och gör din egen adapter.
De enda högtalare (vad jag vet) som passar rakt av utan adaptrar är Volvos orginalhögtalare. Så om du får tag på sådana så är det bara att skruva i.
av areg
Nähädu Lucif3r. Jag har nyligen bytt på min egen 1997:a och skulle jag ha använt orginalhålen för att fästa högtalaren så hade den bara suttit fast i en skruv. Adapter krävs både fram och bak. Eventuellt kan ju andra årsmodeller ha andra infästningar.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag håller med Lucifer här, på min 850 -97 passade nya högtalarna direkt fram, adaptrar behövdes endast bak. (5,5-tums i bakdörrarna original).
Om TS vill ha originalhögtalare så PM:a mig, jag har liggandes för priset nästan gratis.
av hno12
Ok, tack för tipsen. Uppskattas! Men min nästa fråga när vi ändå håller på. Hade velat installera fjärrstyrt c-lås.
Har redan c-lås, men jag gick in på bildelsbasen och där finns det orginal larm med tre dosor och en dosa som man ska fästa nånstans? Ser ut att monteras i säkringsdosan? Rätta mig om jag har fel. Och är det kärnfysik att utföra jobbet?
Användarvisningsbild
av Perra83
Har du en diod/solsensor i mitten uppe på instrumentbrädan precis innanför vindrutan?

Du behöver ett larmrelä för Volvo Guard II och en fjärr. Vill du ha larm så köper du även en larmtuta och ett huvlås med microbrytare. På min -95a var allt fördraget bara att koppla in.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]