Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aelgen
Tjena!

Har gett mig i kast på att byta ändröret på min S70 -99 med original system (aldrig bytt, suttit på sen ny). Köpte ett på Vparts som ska monteras med klämma på avgasröret.

Problemet är dock att jag inte fått loss det gamla. Har varit ute och sågat en hel del på det gamla men inte fan lossnar det och jag blir inte ett dugg klokare då det är svårt att hitta info/guide hur man får väck det gamla.
Måste man lossa ännu längre bak (vid bulten) och plocka loss även den sista delen av själva utblåset för att kunna lossa ändröret?
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
Såhär såg det ut på min 850, jag skruvade ur den där bulten som sitter där på undersidan av röret sedan var det bara att dra av ändröret. Original-ändröret är ju långt som fan så jag fick lov att köpa en skarvmuff för att förlänga avgassystemet så att jag skulle kunna montera det nya ändröret på ett vettigt sätt. Har ingen aning om det ser likadant ut på X70 som 850. :???:
CAM00441.jpg
CAM00441.jpg (1.61 MiB) Visad 983 gånger
av Aelgen
Mitt verkar se lite annorlunda ut, sitter redan ett ändrör (ca 10 cm, precis som det nya) allra längst ut. Är just detta som jag försökt såga loss, men då jag inte hittar några skruvpunkter (hittade en skruvliknande rund "punkt", borrade/sågade som fan på denna samt resten av slutröret utan resultat) börjar jag misstänka att det sitter svetsat på sista delen av systemet, d.v.s på den delen efter "bulten". Din bil verkar sakna det ändrör som jag har från fabrik. Lite bilder som dock råkade hamna på fel håll:

Gammalt ändrör, rostigt och jävligt med märken från där jag försökt såga bort fästpunkter: Bild

Nytt som ska på: Bild

Måste vara ett Volvo orginal rör som sitter monterat på min bil... eller? Någon med S70 -99 som har ett liknande och har bytt på en sådan?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, mitt ändrör ser inte ut som ditt iaf, det ser mer ut som VolvoMotor's. Fast då har ju jag en T5a och -97...

I vilket fall som helst, om det är orginal så har det säkert rostat fast, och kan mycket möjligt sitta så fast att du får spräcka det i flera delar. Alt. Kapa av det.
av Aelgen
Lucif3r skrev:Ja, mitt ändrör ser inte ut som ditt iaf, det ser mer ut som VolvoMotor's. Fast då har ju jag en T5a och -97...

I vilket fall som helst, om det är orginal så har det säkert rostat fast, och kan mycket möjligt sitta så fast att du får spräcka det i flera delar. Alt. Kapa av det.
Tack för svaret! Min är en GLT, tidig 99:a med Greyline-paket. Ändröret måste som sagt vara originalmonterat då jag är andra ägaren, och tidigare ägare är en 80-åring som ägt bilen sedan ny. Har varit under bilen och sågat och kollat en hel del utan att bli klokare, frågan är om det kanske t.o.m sitter fastsvetsat med en "osynligt" placerad fog...

Någon på forumet som har en Greyline/annan S/V70 med liknande ändrör och kan berätta lite om hur ni fått loss det?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Den kromade delen är svetsad/pressad på ändröret. Ändröret är långt och börjar ungefär vid avgasrörsfästet. Ta bort hela ändröret för att få en vettig arbetsställning, Då slippe du dessutom skada kjolen. Man ser avgasklamman på ditt foto. Lossa/kapa bort klamman. Tvinga isär rördelarna och dra av ändröret. Nu kan du jobba med det som eventuellt är kvar, det brukar vara sanslöst rostigt.
Jag har bytt ändrör precis som ditt på en S70 och en V70 GLT. Inget var användbart efter demontage. Till den ena köpte jag ny pirat(fult) och till den andra byggde jag ett nytt av lösa delar från BT(lite bättre).

Lycka till!
av TobbeViktor
Ändröret sitter något djävulskt, det gjorde iaf mitt. Kapade mitt i småbitar med en vinkelslip, men änden på avgasröret var så rostigt och skadat att det inte hade gått att fästa något där ändå. Egentligen sitter det bara med den bulten du försökt lossa, men röret sitter nästan pressat på plus att rosten gör sitt för att hålla fast också.
Som om det inte var nog så var avgasröret 60 mm, med en avslutande "tratt" på 2,5".
Lösningen för mig blev att kapa avgasröret strax innan sista fästet, sen sätta dit en skarvbit med muff (2,5") från biltema kapad i lagom längd, och sen ett ändrör med 2,5" anslutning. Fick sätta en "bussning" mellan avgasröret (60 mm) och skarvbiten (63,5 mm).

Kapade avgasröret!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/915 ... AG0063.jpg

Rörkap!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/915 ... AG0064.jpg

Resultatet underifrån. Klämma till höger och vänster, lite modifierat avgasfäste i mitten.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/915 ... AG0067.jpg

Resultat bakifrån!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/915 ... AG0068.jpg

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]