Enl denna DIY så lossar man INTE styrled eller drivknut
Medans några andra faktiskt gör det. Någon speciell anledning till att lossa dessa?
Re: Lossa styrled och drivknut vid länkarmsbyte?
Postat: tis 23 sep 2014, 13:50
av Lucif3r
Njae, lite mer plats kanske? Men och andra sidan åker man på en hjulinställning då, vilket man ofta kan komma undan om man låter allt sitta kvar vid bytet.
Re: Lossa styrled och drivknut vid länkarmsbyte?
Postat: tis 23 sep 2014, 19:23
av *pettson*
Gör såhär..
Läs min metod, som är den metod jag fått lära mej att byta armen. Så kikar ni på filmen igen.
1 Lossa skruven som håller spindelleden.
2 Ta bort skruven.
3 Ta en stor hammare ELLER 1kg släggan och slå ett ordentligt slag på spindelledens rygg, rakt UPP. Spindelleden är gjord konisk längst ner på flit. Den vidgar klamman i spindeln så det lossnar.
4 Ta samma hammare och slå två kraftiga slag på länkarmens sidor. Nu släppte länkarmen från spindeln som sej bör.
Man TAR ALDRIG NÅGONSIN stöd med ett bändjärn mot drivaxeln eller drivknutarna. Det oavsett bilfabrikat.
5 Lossa dom inre skruvarna till länkarmen, vik ner armen och ta ur skruvarna.
Montera omvänt. Tryck in länkarmen, tryck i skruvarna, gänga på muttrarna.
Lägg spindelleden tillrätta. Tryck in den, om det inte går rakt av så använd en gummiklubba och slå lite löst så glider den in, använd lite spray annars för att göra det enklare.
Säkra spindelleden med skruven. Skruva åt skruven.
Dra åt länkarmsmuttrarna tills det går trögt. NOTERA.. Dom ska inte låsas ännu.
Gör som i filmen och använd domkraften. Lyft tills bilen gör en tendens till att lätta från pallbocken.
Dra åt dom inre muttrarna fullt ut.