Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#901062
Gör såhär..
Läs min metod, som är den metod jag fått lära mej att byta armen. Så kikar ni på filmen igen.

1 Lossa skruven som håller spindelleden.
2 Ta bort skruven.
3 Ta en stor hammare ELLER 1kg släggan och slå ett ordentligt slag på spindelledens rygg, rakt UPP. Spindelleden är gjord konisk längst ner på flit. Den vidgar klamman i spindeln så det lossnar.
4 Ta samma hammare och slå två kraftiga slag på länkarmens sidor. Nu släppte länkarmen från spindeln som sej bör.
Man TAR ALDRIG NÅGONSIN stöd med ett bändjärn mot drivaxeln eller drivknutarna. Det oavsett bilfabrikat.
5 Lossa dom inre skruvarna till länkarmen, vik ner armen och ta ur skruvarna.

Montera omvänt. Tryck in länkarmen, tryck i skruvarna, gänga på muttrarna.
Lägg spindelleden tillrätta. Tryck in den, om det inte går rakt av så använd en gummiklubba och slå lite löst så glider den in, använd lite spray annars för att göra det enklare.
Säkra spindelleden med skruven. Skruva åt skruven.
Dra åt länkarmsmuttrarna tills det går trögt. NOTERA.. Dom ska inte låsas ännu.
Gör som i filmen och använd domkraften. Lyft tills bilen gör en tendens till att lätta från pallbocken.
Dra åt dom inre muttrarna fullt ut.

TADAAA! klart..

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]