Sida 1 av 2

Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 18:53
av areg
Hej.

Jag köpte mig för någon vecka sedan en Volvo 850 -97 som var i ett väldigt bra skick, både utvändigt och invändigt. Alla stämplar i boken och gav ett väldigt bra intryck. Han som hade ägt den tidigare hade blivit sjuk och skulle inte kunna köra bil mer.
Det jag visste vid köpet var att ECC inte funkade och att ett kamremsbyte måste göras. Kamremmen är numer bytt och ECC-problemet hade jag tänkt att ta tag i nästa sommar.
Men några dagar efter köpet märkte jag att det var något knas med värmen. Det blåste full värme ur utblåsen på förarens sida och även ur det vänstra utblåsen i mitten fastän det var 20-23 grader varmt ute. Det högra utblåset i mitten och passagerares utblås blåste sval luft. Åkte man en längre sträcka verkade det som att värmen som kom minskade något i temperatur, men riktigt bra blev det aldrig.

Efter lite läsande på detta eminenta forum så började jag forska lite i spjällmotorerna och den på vänster sida bakom handskfacket hade mycket riktigt en sprucken plasttapp som jag sen limmade och drog ett par buntband runt.
Sen märkte jag också att om man stängde alla utblås på instrumentpanelen och valde defrost eller all fläkt på golvet verkade det som att luften inte kom någonstans. Det lät ansträngt om ni kan försöka förstå mig. :)
Så då kollade jag spjället på förarsidan (det som sitter på vänster sida värmepaketet) och där verkade det som att det hade hakat ur. När jag tog loss motorn och vickade lite på spjället så kom det luft ner på golvet eller på vindrutan beroende på var jag riktade luften på klimatpanelen.
Har även kollat så att aspirationsfläktarna vid handtagen snurrar och jag har haft tryckluft på burk för att blåsa bort eventuellt damm.

Och idag har jag även haft bilen inlämnad på Volvo för en spjälljustering men de har inte kunnat fixa det av någon anledning som jag inte vet än. Mekanikerna var på utbildning på eftermiddagen och det var bara han i kundmottagningen som jag fick prata med. Jag ska dit igen i morgon och prata med mekanikern och se vad han har hittat för felkoder.

Vad tror ni att felet kan vara om det nu visar sig att inte verkstaden hittar något fel?
Vad kostar en ny spjällmotor?
Har jag missat något uppenbart ställe att leta på som kan skapa dessa symptom?

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 19:04
av gnestakalle
Jag tror nog att du är inne på rätt spår.

Mvh GK

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 20:25
av taxi
Det volvo gör kan du göra själv också, om du kommit så här långt. Det kan hända att du behöver en spjällkalibrering, men det kan du också göra själv med en hemmabyggd felkodsläsare.

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 20:32
av areg
Jag har beställt en ful-läsare från Aliexpress men det dröjer nog någon vecka till innan jag får den. Sen om den är något att ha är ju en annan sak. Men 52 kr ända fram till dörren var för billigt för att låta bli

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 21:24
av Lucif3r
Tveksamt om fulläsaren fungerar, med tanke på att på 97or är det antingen hemmabyggd LED eller vol-fcr som gäller.

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: ons 17 sep 2014, 21:31
av taxi
Värt att tillägga är också att det är smidigare (minst) med hemmabyggd blinkläsare, för då är det bara att följa instruktionerna i Haynes för allt som har med ECC att göra. Jag provade alla varianter på kalibreringar jag hittade på nätet, men det enda som funkade var just Haynes. (Jag var för lat för att ta fram boken :oops:)

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: tor 18 sep 2014, 22:17
av areg
Uppdatering.
Nu har jag fått prata med mekanikern och följande felkoder fick han ut.
2-3-1 Lägesgivare för spjällmotor ventilation avbrott eller kortsluten till spänning
2-3-3 Lägesgivare för spjällmotor golvdefrost avbrott eller kortsluten till spänning
3-2-3 Spjällmotor för ventilation, aktiv för länge
5-1-1 Självjustering av spjällmotorernas ändlägen ej utförd
Två försök av justeringen har gjorts men inget av dom har lyckats.

Deras förslag är att byta båda spjällmotorerna och göra en ny justering med VIDA. Den totala kostnaden hamnar på 4520:- och det har jag ingen lust att betala för detta fel. Bara nya spjällmotorer kostar nästan 1500:- styck.

Vad tror ni?
Törs jag köpa begagnade spjällmotorer på t.ex. bildelsbasen eller kan man rent av renovera dom som sitter där?
Hur gör man en spjälljustering själv? Bör jag göra det med VOL-FCR eller finns det andra sätt att göra?
Vilken kabel ska jag köpa för att kunna använda VOL-FCR till en -97ans 854 GLT?

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: tor 18 sep 2014, 22:58
av taxi
Jag vet inte hur vanligt det är att spjällmotorerna går sönder, men min känsla säger att det är ovanligt.
Vanligare är att dom kuggat över, och behöver nollställas fysiskt. Och sen kalibreras direkt. Så jag skulle prova det först, och verkligen försäkra mig om att dom är trasiga innan ett eventuellt byte. Om du beslutar dig för att använda datorn så gör det, berätta gärna hur det gick sen.
Och det förtjänar att sägas igen: en hemmabyggd blinkläsare funkar perfekt, och kostar inte mer än ca 25 kr. (Det är nu Lucifer ska hoppa in och säga att den inte behöver kosta mer än sju kronor) :D

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: tor 18 sep 2014, 23:24
av areg
Ivrig som man är att komma billigt undan så hittade jag spjällmotorer på ebay. 2 st för 24€ inkl. frakt hem till mig.
Så om det inte går att renovera dom gamla (hur gör man) så har jag i alla fall två andra att prova med.
Så skillnaden på 4520:- ner till 220:- är ganska stor. Att jag sen behöver ligga i världens mest oergonomiska arbetsställning för att byta den på förarsidan får jag ta. Lite svordomar har väl ingen dött av. :-(O)
Jag ska nog bygga mig en blinkläsare. Men en KKL VAG 409.1-kabel kommer nog att köpas in i alla fall. Det kan ju vara bra att ha.... :D
Så nu vill jag bara veta hur man kalibrerar dessa motorer själv. Vet du det taxi?

Re: Problem med ventilationen och värmen, 850 -97

Postat: fre 19 sep 2014, 08:10
av taxi
Står i Haynes-boken, kommer inte ihåg hela proceduren. Men du börjar med att plugga in blinkläsaren och matar in styrkoden 9-9-9-9, tror jag. För mycket för att skriva här i alla fall.