Sida 1 av 2

Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: tis 16 sep 2014, 22:44
av tHORBJOERN
Hallå!
Vet inte om jag skulle lägga tråden här (då det gäller 850-motor) eller i 700-avdelningen, mod får gärna flytta om den ligger fel.

Har ett sjukt störande problem på min 760 t5 efter motorrenovering (bilen gick bra innan den plockades ner).
Problemet är att bilen hoppar endast igång ibland och under de misslyckade startförsöken så hackar bilen otroligt mycket.
Det tar ~100 misslyckade startförsök mellan varje lyckat startförsök.
Bilen går jättefint när den väl går igång, responsar fint på gas och går väldigt jämnt.

Setup:
B5234T
Original kolvar
H-profil
18t
Planad topp
Vita spridare
Öppen dumpventil
Öppen vevhusvent



Har även ett par felkoder:
5-1-4 "Kylarfläkt, halvfartsignal saknas"
5-3-5 "Turbons regulatorventil felaktig"
5-4-1 "EVAP, fel I ventil"

Har provat byta massa grejer utan något resultat och bilen får ström samt har bra jord till allt.
*Startmotor
*Tändstift
*Bränslerelä
*Tändspole
*Rotor & fördelare
*Fräscht Batteri (även provat med booster)
*Annan styrenhet

Soppa kommer fram och har gnista på alla stift.
Bilen har som sagt varit igång ett par gånger och gick fint alla dessa gånger.

Har videoklipp som förklarar problemet bättre:
[youtube]TeiltDPYRM0[/youtube]

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: tis 16 sep 2014, 23:27
av Lucif3r
Förmodar att du har ett krabblock? Kanske är det som strular.
Kan även vara så att du har en motor som inte alls överrenstämmer med vad styrboxen förväntar sig.

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 00:19
av tHORBJOERN
Lucif3r skrev:Förmodar att du har ett krabblock? Kanske är det som strular.
Kan även vara så att du har en motor som inte alls överrenstämmer med vad styrboxen förväntar sig.
Nej har vanligt fördelarlock.
Det enda som är bytt efter att motorn plockades ur (fungerade och startade fint innan) är H-profilarna, planad&renoverad topp samt bytta lager och packningar. Så det är ju inte nå speciellt mycket som borde påverka?
Och grejen är ju också att när den väl hoppar igång så går den ju som en klocka.. :/

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 01:19
av Lucif3r
Hm, hur har du fått plats med en vanlig fördelare? Kapat torpedväggen eller?

Och varför planade du toppen...?

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 05:35
av kebabpizza
Långskott: Prova att rycka kontakten på LMM (felsymptomen skulle kunna tyda på den, och det är inte alltid felkod sätts även fast den ger fel signal till ECU:n.)

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 08:23
av tHORBJOERN
Lucif3r skrev:Hm, hur har du fått plats med en vanlig fördelare? Kapat torpedväggen eller?

Och varför planade du toppen...?
'

Tidigare ägare/byggare som kapat litet hål i torpeden så det får plats.
Anledning till planing är att snubben som renoverade toppen rekommenderade att den skulle planas, den är ytterst lite planad.

kebabpizza skrev:Långskott: Prova att rycka kontakten på LMM (felsymptomen skulle kunna tyda på den, och det är inte alltid felkod sätts även fast den ger fel signal till ECU:n.)
Provade rycka kontakten när bilen hade hoppat igång och bilen gick dåligt/dog, så bör inte vara det?'

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 10:17
av *pettson*
Han mottänder ju.
Tändningen står fel.
Exakt.. hur ställde du vevaxeln när du lade på kamremmen?
Eller hmm.. hur ställde du svänghjulet när du monterade det? Hur ligger tändpunkten på det?

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 14:33
av Lucif3r
*pettson* skrev:Han mottänder ju.
Tändningen står fel.

Blir lika fascinerad varje gång du kan peka ut ett fel så enkelt. Visste inte ens att det var möjligt att få våra motorer att mottända :lol:

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 14:43
av tHORBJOERN
*pettson* skrev:Han mottänder ju.
Tändningen står fel.
Exakt.. hur ställde du vevaxeln när du lade på kamremmen?
Eller hmm.. hur ställde du svänghjulet när du monterade det? Hur ligger tändpunkten på det?
Måste slå en kik på de när jag kommer hem så att allt står rätt.
Känns ju logiskt då motorn går runt fint utan att hugga om man drar ur tändspolen.

Re: Volvo 760 T5 Startproblem

Postat: ons 17 sep 2014, 18:16
av *pettson*
Nej dom ska inte kunna hugga emot och tända på fel ställe.
Men.. när en konvertering är inblandad blir jag skeptisk. För motorn som hör till bilen (rödblock) använder TDC som markering för kamremmen. Och den ska ha 15 grader före tändning om jag inte minns fel, vad gäller svänghjulspositionen.
Våra vitblockare har kamremmen sitter på 15 grader före.. och tändningen är stiftad till 15 grader före. Vanligaste felet är att ställa TDC på kamremmen på en vitblockare.