Sida 1 av 2

t5 motor

Postat: tis 26 sep 2006, 20:57
av molin
hej jag har köpt en volvo 850 gle -93 och hag tänkte sätta i en ts-r motor till sommaren!
vad ska man ha för låda till den? e det någon som bytt motor på en 850? kan man ha på växellådan medans man tar ur den UPPIFRÅN??
vilken koppling behöver man?
vill inte ha en koppling som tar på en centimeter som 4 pucks-koppling.. jag måste ju kunna smyga någon gång på vintern!!
och orginalkolvarna i t5-r motorn, går det att ha en större turbo än orginal
så att kolvarna håller?

Postat: ons 27 sep 2006, 11:22
av ketto
Förlåt, men bilen kommer inte gå igenom besiktningen me den motorn...
Pga helbilsgodkännandet! Och intyg från Volvo krävs oxå men de ger inte ut de intyget på motorbyte!

Postat: ons 27 sep 2006, 11:33
av Loner
Som det sägs, bilen komemr inte att gå att få igenom bilprovningen.
Men skall du bygga en rallyräser eller liknande så är det bara att bygga på.

Varför inte ta motor & låda från en T5:a? Tänk sen på att det är bättre bromsar annan väghållning mm på en t5 jämfört med en gle.

t5-motor

Postat: ons 27 sep 2006, 19:30
av molin
va fan jag bryr mig inte om besiktningen jag tar ju ut o in den motorn o låda på en helg bara chop chop!!
men jag ska ändå kanske byta hjulnav bromsar och allt för att få 5 bult!!

och jag tror inte att besiktningen ser att det går ett turbo rör över tändstift kåpan, dem tänker nog inte så långt!!
STOR turbon syns ju inte heller bakom motorn... ställer ner turbotrycket medans man besiktigar esofall!

Re: t5-motor

Postat: ons 27 sep 2006, 19:41
av ketto
molin skrev:va fan jag bryr mig inte om besiktningen jag tar ju ut o in den motorn o låda på en helg bara chop chop!!
men jag ska ändå kanske byta hjulnav bromsar och allt för att få 5 bult!!

och jag tror inte att besiktningen ser att det går ett turbo rör över tändstift kåpan, dem tänker nog inte så långt!!
STOR turbon syns ju inte heller bakom motorn... ställer ner turbotrycket medans man besiktigar esofall!
nänä, du gör precis som du vill! Vi har sagt vi våran åsikt iaf!

Kan inte säga mer än lycka till!

Postat: ons 27 sep 2006, 19:49
av Loner
Ja, kan inte annat än säga lycka till..

Re: t5-motor

Postat: ons 27 sep 2006, 19:50
av Frigge
molin skrev:va fan jag bryr mig inte om besiktningen jag tar ju ut o in den motorn o låda på en helg bara chop chop!!
men jag ska ändå kanske byta hjulnav bromsar och allt för att få 5 bult!!

och jag tror inte att besiktningen ser att det går ett turbo rör över tändstift kåpan, dem tänker nog inte så långt!!
STOR turbon syns ju inte heller bakom motorn... ställer ner turbotrycket medans man besiktigar esofall!

Men OM dom märker det (vilket dom till 99,9 gör) kommer du få problem.
Då kommer dom kräva intyg EFTER att du bytt tillbaka till rätt motor.
Kostnad ett par tusen spänn och omständigt på alla sätt.

Postat: ons 27 sep 2006, 20:21
av Loner
Törs man fråga om Molin varit med om nån besiktning?

/L

Postat: ons 27 sep 2006, 22:33
av Brainy
iofs rätt vanligt att de som trimmar volvo 300 hänger i en b230 som de sedan sätter turbo på och när de sedan besiktigar så tar de bara bort turbon men det känns som det borde vara svårare att få igenom en bil som man hängt i en t5a i... Speciellt med turbon kvar.

/Anders

Postat: tor 28 sep 2006, 09:50
av Frigge
Brainded skrev:iofs rätt vanligt att de som trimmar volvo 300 hänger i en b230 som de sedan sätter turbo på och när de sedan besiktigar så tar de bara bort turbon men det känns som det borde vara svårare att få igenom en bil som man hängt i en t5a i... Speciellt med turbon kvar.

/Anders
Men en 300 som troligtvis är äldre än 89 kan man göra vad man vill med då den inte omfattas av avgaskrav. Bilar efter 89 kan man defenetivt inte göra vad o hur man vill med pga just avgaskraven som kom 89.