Sida 1 av 1

Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 08:05
av joelmaga
Hej
Har köpt mig en volvo 850 -95 144hk B5252.

När jag drar upp oljestickan så ryker de lite vit rök, så jag tog o tittade på den svarta flamfällan , den var inte helt igensatt, men satte inte tillbaka den.
Blåste med munnen i plastslangen som går ner till oljefällan, luften kom tillbaka.
tog bort oljestickan och blåste , då kom luften ur oljestick hålet.
Är de öppet i oljefällan då?
kommer jag åt att rengöra någon annanstans utan att ta bort insuget, för de har jag inte tid med just nu?
Kommer jag åt under bilen att rengöra nån kanal i blocket eller slang i oljefällan
Kan vevhusventilationen fungera fast de kommer lite rök?
Gasar jag lite så syns de knappt, släpper gasen så ser man röken.
Har gjort ballongtestet och den hänger ner , men duttar jag upp den så står den rakt men blir inte större, sen åker den ner.
Ska byta olja och oljefilter i helgen, så kan jag använda tryckluft i nån slang och vilken? finns ingen slang som går från oljefällan till bredvid oljepåfyllningslocket,
Osäker på om jag törs köra med bilen

Tacksam för hjälp

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 08:30
av Lucif3r
Ska du göra något så är det ned med insuget som gäller, annars kan du likagärna skita i det helt och hållet.

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 10:02
av js1
För mig låter din beskrivning normal för din bil. När du gasar suger den in luft från vevhuset via ventilationen, därför minskar röken då. Enligt forumproffsen är det ofrånkomligt med viss rök på dessa motorer. Finns trådar om folk som rivit och rengjort efter konstens alla regler, lik förbannat har det rykt ur oljestickan efteråt.

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 10:02
av js1
För mig låter din beskrivning normal för din bil. När du gasar suger den in luft från vevhuset via ventilationen, därför minskar röken då. Enligt forumproffsen är det ofrånkomligt med viss rök på dessa motorer. Finns trådar om folk som rivit och rengjort efter konstens alla regler, lik förbannat har det rykt ur oljestickan efteråt.

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 11:26
av taxi
JS1: Du ekar väldigt ofta, är du på två datorer samtidigt? :D
Och jag tror också att det är normalt, om det är tätt så blir det en ganska rejäl rökplym!

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 12:10
av js1
Det är när jag postar från mobilen. Vet inte varför det blir så.

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 18:30
av joelmaga
Hur funkar de här med vevhusventilationen, blåser jag i plastslangen som går till oljefällan, så kommer luften tillbaka, men tar jag bort oljestickan så kommer luften ut där?

Re: Vevhusventilation 850 -95

Postat: lör 06 sep 2014, 20:27
av js1
När oljestickan sitter på plats blåser du luft i ett slutet utrymme (vevhuset), trycket stiger och när du slutar blåsa evakueras luften samma väg som den kom, dvs genom slangen du blåste i. När du lyfter på oljestickan, blåser du luft ner i vevhuset och sedan går luften vidare ut genom röret till oljestickan. Inget övertryck byggs upp och därför blåser inget tillbaka. Samma effekt får du om du skruvar av oljepåfyllningslocket.

När motorn arbetar och bränlseblandningen förbränns i cylindern bildas ett stort övertryck. En del av detta tryck smiter förbi kolven och ner i vevhuset, sk förbiblåsning. Ett övertryck byggs upp och måste evakueras. Istället för att bara släppa ut det i luften vill man ta tillbaks det till i suget och låta det delta i förbränningen igen av miljöskäl.