Sida 1 av 1
service - fördelarlock/rotor
Postat: mån 01 sep 2014, 20:37
av triumph00
Serviceprotokoll eller serviceboken säger inget om när det är dags att byta fördelarlock/rotor
Förr byttes dessa relativt ofta
Görs inte detta längre och hur länge brukar de normalt hålla?
Re: service - fördelarlock/rotor
Postat: mån 01 sep 2014, 20:48
av Lucif3r
Nej dom byts idiotiskt nog inte på service.
Det är varken bättre eller sämre kvalitee på fördelarna idag än det var förr(om något så är dom sämre).
Bästa är att skruva av locket lite då och då och inspektera hur det ser ut.
Re: service - fördelarlock/rotor
Postat: mån 01 sep 2014, 20:55
av triumph00
:D :D håller med dig faktiskt
Allt annat skall bytas, om man följer schemat, men just dessa delar har man lämnat av någon anledning till lite godtycklig "intervall"
Re: service - fördelarlock/rotor
Postat: mån 01 sep 2014, 20:57
av Lucif3r
triumph00 skrev:Allt annat skall bytas, om man följer schemat, men just dessa delar har man lämnat av någon anledning till lite godtycklig "intervall"
Mmm, så kommer någon okunnig in med bilen för att den rycker eller är svårstartad varm, och volvo har inte en susning om vad som ska göras så dom vill byta både LMM och lambdasonder :roll:
Re: service - fördelarlock/rotor
Postat: ons 03 sep 2014, 20:20
av triumph00
Håller på att gå igenom bilen så sakta och efter denna tråd så passade jag på att lossa och titta i fördelarlocket
Jösses - så här har jag aldrig sett ett fördelarlock. Att bilen har fungerat är ju ett under
Har haft andra bilar, som rullat i ~ 10 000 mil och de fördelarlocken har inte sett ut så här
Så troligtvis har fördelarlocket aldrig byts sedan 1999 och 15 000 mil
Blir att köpa ny rotor och fördelarlock
Re: service - fördelarlock/rotor
Postat: tor 04 sep 2014, 22:36
av Lucif3r
Hehe ja, jag fick en smärre shock när jag böt mitt också.
Men då hade ju jag problem med bilen också(röck så inutah-e på lägre varv efter den blivit varm, samt när det var fuktigt ute). Fattar inte hur bilen öht. startade
