Sida 1 av 1
Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 12:18
av Per33
Hej,
Jag köpte en Volvo 850 -96 för en månad sedan.
För ett par veckor sedan började batteriet ladda ur när den stod still ngt dygn.
Till slut köpte jag ett nytt batteri, men problemet kvarstod. Då skaffade jag mig en multimeter och har precis mätt spänningen över varje säkring.
Säkring nr 8 till imobilizern har mellan 10 och 11 volt över sig. Övriga säkringar visar noll.
Dessvärre startar inte bilen utan den säkringen. (Startar och stoppar direkt)
Hur fortsätter jag felsökningen nu tro?
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 15:23
av rid54
Innan du gör nåt annat så bör du säkerställa att generatorn jobbar ordentligt, vilket innebär att du ska ha 13,6 - 14,4 V på batteriet när motorn är igång.
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 15:48
av Per33
rid54 skrev:Innan du gör nåt annat så bör du säkerställa att generatorn jobbar ordentligt, vilket innebär att du ska ha 13,6 - 14,4 V på batteriet när motorn är igång.
Den bör fungera bra eftersom batteriet visar svart (behövs laddas) när jag startar och grönt (behövs inte laddas) när jag kört en stund.
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 18:43
av gnestakalle
Spänningen är inte så intressesant där det kanske skall ligga en ström där ständigt, vad som är intressant är hur mycket ström som passerar. Mät strömmen.
Mvh GK
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 19:29
av rid54
Den där indikatorn skulle jag inte lita på längre än jag kan kasta batteriet...
1. Kolla arbetsspänningen när motorn är igång så du vet att batteriet blir Ordentligt laddat (rätt spänning).
2. Mät tjuvströmmen med motorn avstängd (lossa en pol och koppla en strömmätare mellan pol och polsko). För att dra ur batteriet över en natt måste det gå typ 5 A (om batteriet är fullt...); normal "tjuvström" är kanske 100 mA eller i nåt i den stilen.
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 19:34
av Lucif3r
Som redan nämnts så är spänningen totalt ointressant. Halva bilen har ju spänning hela tiden :lol: typ.
Du behöver som sagt mäta strömmen, "amperen", som förbrukas. Typ varenda multimeter kan göra det.
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 20:02
av rid54
Om ett batteri plötsligt börjar dras ut över natten, så är det endera en rackarns hög tjuvström som uppstått (och självklart ska den kollas...), eller så är batteriets laddningsnivå dålig. För att säkerställa att batteriet faktiskt får god laddning när man kör bör man kolla späningen med motorn igång. Den spänning som TS nämner är ju inte den man borde förvänta sig i en bil med ett bra batteri (vilospänningen bör vara minst 12 V). Om man inte VET att grundförutsättnignarna är helt OK, så är det vanskligt att felsöka.
Re: Imobalizern tjuvdrar ström när Volvo 850 är avstängd
Postat: mån 25 aug 2014, 23:58
av Per33
Tack för tipsen. Återkommer snarast.