Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hulkman skrev:Mina bromsskivor fram mäter 25 mm. Min är 23 om jag förstått saken rätt. Hur snabbt slits de sista två? Är det akut att byta inför en långresa?
Är dina skivor 25mm idag så kör som vanligt, det tar lång tid till innan dom mår dåligt. Hur många mil till bestäms av hur mycket och hur hårt du bromsar, samt vad du har för belägg och skivornas hårdhet. Men är det normala slitgrejor så bör du klara dej runt (gissning)3-4000 mil till om du har blandad körning och inte står på bromsen jämt.
Ska man se det krasst så är min måttet inte helt sant då en sida (in och utsida) inte får vara tunnare än den andra.
Men det är inget du behöver bry dej om. Kör bara.
av Kena
Adamp skrev:Jag byte minan efter de hade en kraftig läpp och ett ok hade kärvat. eller vad säger vi gubbar :wink:?
Bild
Jag säger att du skulle skrapa bort en bit av kanten på båda sidor av skivorna så du kan mäta med skjutmått om de är dags att byta. Iofs så kan de vara skeva om oket legat på men det märker du när du bromsar.
Användarvisningsbild
av Vojje
det är rosten som gör att skivorna ser mer slitna ut än vad de är. När metall rostar växer nämligen materialet.
Bara att knacka bort rosten och bandslipa bort resten av kanten och på med nya belägg.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]